Aby nasze auto mogło pociągnąć przyczepę musi być wyposażone w odpowiedni hak holowniczy.

Na rynku jest wielu producentów. Warto wybrać hak z oferty tego producenta, który posiada odpowiednie certyfikaty. Pamiętajmy, że jakość wybranego przez nas produktu będzie miała znaczący wpływ na bezpieczeństwo nasze jak i innych uczestników ruchu. Dlatego tez nie poleca się kupowania haków używanych. Mogą być prostowane lub spawane a ich użytkowanie niesie za sobą spore ryzyko.

Kupując hak warto zastanowić się nad opcją demontowaną. O ile w naszym kraju jazda z zamontowanym hakiem bez przyczepy jest dozwolona o tyle w wielu innych krajach europejskich nie można się w ten sposób poruszać po drogach.

Prawie tak ważny jak nie ważniejszy od wyboru haka jest jego prawidłowy montaż, dlatego też tą kwestią powinien zająć się wyspecjalizowany warsztat.

Należy pamiętać, aby zaraz po montażu zgłosić się z samochodem na przegląd dodatkowy, na którym to pracownik stacji diagnostycznej sprawdzi prawidłowość montażu haka oraz umieści adnotację o nim w naszym dowodzie rejestracyjnym.

Mamy już hak, przyszedł czas na przyczepę. Ideałem jest sytuacja, w której możemy sobie pozwolić na zakup nowej przyczepy na gwarancji. Niestety mało kogo stać na taki ogromny wydatek. Na szczęście na rynku jest dość spory wybór przyczep używanych.

Na co zwrócić uwagę kupując przyczepę? Oprócz oczywistych względów estetycznych istotną kwestią jest hamulec najazdowy gdyż jego prawidłowe funkcjonowanie ma istotny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Kolejną kwestią są łożyska kół- ważne, aby nie miały luzu. Dobrze jest także zwrócić uwagę na stan ogumienia.

Kiedy już staniemy się szczęśliwymi posiadaczami domku na kółkach musimy pamiętać aby go ubezpieczyć gdyż każda przyczepa podobnie jak samochód musi posiadać ważne ubezpieczenie OC.

Mamy już samochód wyposażony w solidny hak oraz przyczepę. Spakowaliśmy bagaże –czas wyruszyć na upragniony wypoczynek. Nie jest to jednak takie proste.

Kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie ciągnęli przyczepy powinni wiedzieć, iż podróżowanie z nią wymaga od nas zmiany techniki jazdy.

Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę, że będziemy podróżować znacznie dłuższym i szerszym „zestawem”.
Musimy nauczyć się jak skręcać i manewrować. Trzeba zdawać sobie sprawę, iż ciągnąc przyczepę nie wolno zbyt gwałtownie hamować lub przyspieszać w zakrętach gdyż łatwo o poślizg.

Pamiętajcie Państwo- polskie prawo nie dopuszcza przebywania w przyczepie podczas jazdy ludzi i zwierząt.

Szerokiej drogi!

Próbowaliście kiedyś jazdy z przyczepą? Z czym mieliście trudności?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wybrać kijki trekkingowe?
Następny artykułReklama na Facebooku

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here