Rolety takie rozwiązane potrafią być na wiele różnych sposobów. Możemy spotkać się z egzemplarzami zwijanymi do zamocowanej za tylnymi siedzeniami obudowy, mogą zwijać się po prostu wokół sztywnej osi, tworząc rulon za oparciami. Mogą być także składane harmonijkowo. Niektórzy producenci stosują możliwość podnoszenia rolety razem z klapą, bez jej zwijania.

Większość rozwiązań opiera się na zastosowaniu w mechanizmach elementów plastikowych. Często elementy te ulegają uszkodzeniu; wyłamaniu lub wytarciu ze względu na długotrwałe użytkowanie. Elementy tak uszkodzone mogą powodować samoczynne zwijanie się rolety w czasie jazdy lub jej wypadanie z prowadnic. Część rolet w mechanizmie zwijania posiada sprężynę, odpowiedzialną za utrzymanie odpowiedniego napięcia rozwiniętej rolety oraz za jej zwijanie. Uszkodzenie tej sprężyny nie pozwala na sprawne zwinięcie rolety lub na jej zwisanie w stanie nie napiętym w momencie, gdy jest rozłożona.

Część z tych awarii można w bardzo prosty sposób naprawić czasami nawet bez konieczności kupowania części w serwisie danej marki.

W przypadku wytarcia plastikowych elementów najczęściej spotyka to różnego rodzaju zębatki i zaczepy. Nacięcia na tych elementach można w prosty sposób poprawić pilnikiem. Najlepiej użyć pilnika o trójkątnym przekroju. Pozwala to na wypiłowanie na przykład nowych, głębszych ząbków zaczepu rolety.

Podobnie, w przypadku wytarcia plastikowych końcówek prowadzących roletę w prowadnicach po obu stronach bagażnika możemy poprawić sytuację stosując jakiś element, którego wewnętrzna średnica odpowiada średnicy końcówki prowadzącej a zewnętrzna średnicy prowadnicy. Do tego celu można stosować koszulki termokurczliwe, różnej średnicy wężyki igielitowe czy gumowe.

Naprawy przy pomocy takich elementów elastycznych mogą również pomóc nam wyeliminować skrzypienia i stuki pochodzące od rolety.

Naprawa zwijacza rolety, gdy pęknięciu ulegnie sprężyna jest również możliwa, pod warunkiem znalezienia odpowiedniej sprężyny. Tak drobne elementy z reguły nie są dostępne w ASO jako części zamienne. Tam zaproponują nam raczej wymianę całej rolety. Odrobina kombinacji i skorzystanie z elementów powszechnie dostępnych, ale nie koniecznie pochodzenia samochodowego bardzo często pozwolą zaoszczędzić znaczną kwotę pieniędzy.

Jak często sprawdzacie stan techniczy samochodu? Czy Wasze auto często zawodzi?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKanarek – hodowla
Następny artykułJak wybrać klimatyzację do samochodu?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here