Bez względu na typ motocykla czy doświadczenie motocyklisty istnieje szereg zasad, którym należy kierować się podczas pokonywania kolejnych zakrętów:
1. Zakręty należy zawsze pokonywać według zasady ZWZ – Zewnętrzna część pasa ruchu, Wewnętrzna część pasa ruchu i znów Zewnętrzna część pasa ruchu. Jazda tym torem pozwala na ocenienie przed wejściem w zakręt, jak bardzo musimy zwolnić i jak bardzo należy pochylić motocykl. Ułożenie w skrajnej części pasa ruchu daje najlepszy widok na drogę, zdobywa cenny czas, który można przeznaczyć na korektę toru jazdy lub wyhamowanie. Pokonanie szczytu zakrętu po wewnętrznej stronie pasa zmniejsza kąt po którym jedzie motocykl. Mniej zakrzywiony łuk to mniejsza potrzeba pochylania motocykla i wyższa prędkość przelotowa. Umiejscowienie po wewnętrznej chroni także przed nieostrożnymi pojazdami jadącymi z naprzeciwka, ścinającymi zakręty. Kontynuowanie jazdy po wyjściu z zakrętu po zewnętrznej stronie niweluje potrzebę gwałtownego wyprostu motocykla i łagodzi wyjście z zakrętu, jednocześnie podwyższając prędkość przejazdu.
2. Prawidłowe i bezpieczne pokonanie ostrego zakrętu to wyhamowanie przed wejściem w wiraż i pokonywanie go na ciągle odkręconym gazie, czym bliżej wyjścia z zakrętu tym większy gaz. Odpuszczeni gazu to krótka droga do kraksy, ciągły i miarowy napęd koła usztywnia zawieszenie i pomaga otrzymać motocykl na ustalonym kursie jazdy. Hamowanie w pochyle motocykla może przyczynić się do jego przewrócenia, bowiem ulega zmianie siła odśrodkowa działająca motocykl, a także osłabieniu podlega przyczepność hamującego koła. Podobne zjawisko generuje zamknięcie gazu, jest to szczególnie odczuwalne w silnikach o układzie widlastym , gdzie opór silnika jest bardzo wysoki. Zwalniane w zakręcie najbezpieczniej wykonać delikatnie wciskając tylny hamulec.
3. Jadąc w wirażu wzrok należy skupić na najdalszym odcinku drogi, nie wolno skupiać się na najbliższych kilku metrach, nie pozwala to ocenić stopnia skomplikowania zakrętu czy wyczuć sytuacji na drodze. Oczy powinny zachować poziome ułożenie, nie można pochylać głowy wraz z motocyklem.
4. Pochylając motocykl, warto zachować poprawną pozycję ciała, pozwala to na lepsze wyczucie i kontrolowanie motocykla.
5. Jeśli pojawi się potrzeba nagłego skrętu, należy posiłkować się przeciwskrętem, czyli przekręcaniem kierownicy w przeciwnym kierunku do zakrętu, co pomoże zacieśnić łuk po którym porusza się maszyna i pozwoli bardziej i szybciej ją pochylić.
Uwaga!
Wymienione powyżej zasady są z pewnością najistotniejsze, ale nie zawierają wszystkich możliwych scenariuszy, są to jedynie dobre praktyki, które należy ćwiczyć i opanować w jak najwyższym stopniu. Jeżdżąc po drogach publicznych najważniejsza zasadą jest jazda ze zdrowym rozsądkiem i zgodnie z przepisami. Pokonując kolejne kilometry, pamiętajmy o tym, że na drogach znajduje się mnóstwo nierówności, które drastycznie wpływają na zachowanie motocykla. Nie widząc końca zakrętu, lepiej nie prowokować pecha i zwolnić. Nigdy nie wiadomo, czy tuż za nim nie jedzie szeroki kombajn lub nie leży na drodze zwalone drzewo. Pamiętajmy o regulacji zawieszenia, które pomoże pokonywać wiraże kompatybilnie z naszym stylem jazdy i prawidłowo ustawione zapobiegnie niestabilnemu zachowaniu motocykla w zakręcie.
Dodalibyście coś do tej listy? Macie swoje „patenty”? Podzielcie się z nami opiniami.