Ten typ skrzyżowań budowany jest, aby usprawnić jazdę po przecinających się pasach ruchu, a co za tym idzie ograniczyć do minimum zagrożenie kolizją.

Pomimo faktu, iż jazda po rondzie w zasadzie nie różni się niczym od jazdy po „zwykłym” skrzyżowaniu to jednak ten typ skrzyżowania przysparza kierowcom dużo trudności.

Jak się po nim poruszać? Jak właściwie sygnalizować swoje zamiary? Postaram się odpowiedzieć na te pytania tak, aby już nikt nigdy nie miał wątpliwości.

Po pierwsze należy wiedzieć, że w większości przypadków pierwszeństwo na rondzie posiadają te pojazdy, które się na nim znajdują. Najczęściej przed wjazdem na rondo zobaczycie Państwo znak „ustąp pierwszeństwa” wtedy wszelkie wątpliwości giną.

Co jednak w przypadku, gdy takiego znaku nie ma? Jest to sytuacja bardzo rzadka, lecz możemy się z nią spotkać. Na takim rondzie obowiązywać będzie tzw. reguła prawej strony lub ręki. Pierwszeństwo ma wtedy pojazd wjeżdżający na rondo, a nie ten, który już się na nim znajduje.

Wjeżdżając na rondo bez sygnalizacji świetlnej nie ma potrzeby włączania kierunkowskazu (jest to jeden z najczęściej popełnianych przez kierowców błędów), gdyż wjazd na rondo nie oznacza zmiany kierunku jazdy, a jedynie dostosowanie jej do kształtu jezdni.

Koniecznym jest zasygnalizowanie prawym kierunkowskazem zamiaru opuszczenia ronda! Istotną kwestią jest także fakt, iż rondo opuszczamy tylko i wyłącznie (chyba że znaki mówią inaczej) z zewnętrznego pasa ruchu.

Gdy zamierzamy pokonać rondo mające więcej niż jeden pas ruchu należy pamiętać, aby już przy wjeździe wybrać właściwy pas. Samochód zamierzający skręcić w prawo, powinien zająć pas prawy. Z kolei samochód zamierzający skręcić w lewo lub zawrócić na rondzie powinien zająć lewy pas.

Oczywiście na samym rondzie istnieje możliwość zmiany pasa ruchu. Należy pamiętać o zasygnalizowaniu swojego zamiaru odpowiednim kierunkowskazem oraz o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi, który znajduje się na wybranym przez nas pasie ruchu.

Co w sytuacji, gdy na rondzie ruchem kieruje sygnalizacja świetlna i wymalowane są strzałki kierunkowe mówiące, z których pasów można skręcać?

Gdy taka sytuacja ma miejsce musimy pamiętać o zasygnalizowaniu wjazdu na rondo. Sygnalizujemy także przejazd przez to rondo, natomiast nie mamy obowiązku sygnalizowania wyjazdu z ronda. Czyli sytuacja zupełnie odwrotna do tej opisanej wyżej.

Mam nadzieje, że jazda po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym nie będzie stanowiła dla nikogo trudności.

Najważniejszą rzeczą, o jakiej musimy pamiętać w przypadku pokonywania skrzyżowań (nie tylko rond) jest zachowanie ostrożności i włączenie zdrowego rozsądku.
Bezpiecznej jazdy!

Jak długo uczycie się jeździć? Jak oceniacie swoje umiejętności w tym zakresie?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUszkodzony katalizator – objawy
Następny artykułUszkodzona przepustnica – objawy

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here