Z przepustnicą spotkamy się tylko w silnikach benzynowych, bardzo sporadycznie stosowana jest w dieslach. Jej głównym zadaniem jest dozowanie ilości powietrza napływającego do silnika.
W większości przypadków realizowane jest to w dość prosty sposób. W cylindrycznym kanale mamy zamocowaną na ułożyskowanej ośce okrągłą klapkę, która zamykając się, przylega dość szczelnie do ścianek kanału. W momencie naciskania pedału gazu, klapka ta za pomocą linki lub elektrycznie jest uchylana, powodując powstawanie dwóch szczelin po obu stronach klapki przepustnicy. Gdy pedał gazu wciśniemy do samego końca, klapka przepustnicy ustawi się w pozycji pionowej, całkowicie otwierając drogę dla napływającego powietrza.
W korpusie przepustnicy znajduje się również silniczek krokowy. Jest on odpowiedzialny za utrzymanie obrotów biegu jałowego na stałym poziomie. Niezależnie od tego czy włączymy jakieś urządzenie obciążające dodatkowo silnik, jak na przykład klimatyzację, silniczek krokowy powinien zapobiec spadkowi obrotów i zgaśnięciu silnika.
Trzecim elementem, którego rola jest bardzo ważna, jest czujnik położenia przepustnicy (TPS – Throttle Position Sensor). Jest to czujnik, który odczytuje, w jakim stopniu uchylona jest klapka przepustnicy i wysyła informacje o tym do głównego modułu sterującego pracą silnika. Tam ta informacja, wraz z innymi z innych czujników, jest przeliczana i przetwarzana na dane potrzebne do sterowania pracą silnika.
Większość problemów z przepustnicą wynika z jej zabrudzenia. Paliwo z zanieczyszczeniami, złej jakości filtr powietrza, opary z odmy odprowadzane do układu dolotowego powodują zabrudzenie przepustnicy, które w konsekwencji prowadzi na przykład do jej niepełnego domykania i podwyższenia wolnych obrotów. W starszych konstrukcjach zabrudzenia te mogły również blokować grzybek silniczka krokowego, co powodowało przygasanie silnika na niskich obrotach, nie trzymanie równych obrotów biegu jałowego lub gaśnięcie silnika przy nagłym odjęciu gazu.
Czyszczenie przepustnicy nie jest czynnością trudną, ale w niektórych autach wymaga późniejszej adaptacji komputera. Istnieją specjalne preparaty w sprayu, którymi wystarczy popryskać do uchylonej przepustnicy w trakcie pracy silnika. Równie dobrze spisuje się benzyna ekstrakcyjna i delikatny pędzelek. Jeżeli przepustnica jest bardzo mocno zabrudzona to najlepiej jej czyszczenie przeprowadzić po wymontowaniu z auta. Unikniemy wtedy wpadnięcia zanieczyszczeń wgłąb kolektora dolotowego.
Przepustnica – Ford Mondeo, Fot. Marcin Filek
Jeżeli czyszczenie i adaptacja komputera nie przyniosą oczekiwanego efektu, należy również sprawdzić szczelność uszczelki między przepustnicą a kolektorem. Jeżeli są tam jakiekolwiek nieszczelności, może to być powodem problemów.
Kiedy wymiana uszczelki nie pomoże, może okazać się, że uszkodzeniu uległ czujnik położenia przepustnicy. Obecnie coraz częściej jest niewymiennym elementem przepustnicy.
Aby przekonać się o awarii czujnika położenia przepustnicy, najlepiej skorzystać z diagnostyki komputerowej. Komputer z odpowiednim programem diagnostycznym bez żadnych wątpliwości wykryje tego typu usterkę.
Zdarza Wam się dokonywać samemu drobnych napraw w samochodzie czy powierzacie te kwestie mechanikowi?
sam naprawiam moje auta porady wasze sa fachowe dziekuje
Sam.
Nareszcie ktoś mi fachowo objaśnił problemy z przepustnicą. Debilne wyjaśnienia mechaników u dealera budziły moje mordercze instynkty. Dzięks