Z jakichkolwiek powodów decydujemy się na przyciemnienie szyb w naszym samochodzie, musimy poznać kilka istotnych szczegółów dotyczących folii przyciemniających oraz sposobu ich samodzielnego montażu.
Nie każdy orientuje się, że kwestia przyciemniania szyb w samochodach regulowana jest odpowiednim rozporządzeniem Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
Zgodnie z art. 66 ust.1 pkt. 5 z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 98, poz. 602 ze zmianami): każdy pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 01.02.1993 w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz.U. z 1996r. Nr.155, poz.772) oraz przepisy regulaminu Nr.46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ określają dwie strefy wymaganego pola widzenia kierowcy:
– Do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni.
– Do tyłu w lusterka wsteczne ( wymogi wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu).
Przepisy regulaminu Nr 43 EKG ONZ pozwalają na oszklenie o przepuszczalności światła poniżej 70 % dla szyb innych niż przednie i niemających wpływu na pole widzenia kierowcy.
Pierwszą czynnością jest wyjęcie szyby z samochodu. Oczywiście można pokusić się o przyciemnianie szyby bez jej wyciągania lecz jest to mało wygodne, a efekt często daleki jest od zadowalającego.
Wyciągniętą szybę trzeba bardzo dokładnie umyć, odtłuścić jej powierzchnię i usunąć przy pomocy nożyka wszelkie nierówności, aby jej powierzchnia była całkiem gładka.
Folia posiadająca odpowiedni atest, Nożyk do tapet lub inny bardzo ostry, Płyn do mycia szyb o właściwościach odtłuszczających powierzchnie, Spryskiwacz z wodą (można wykorzystać butelkę po płynie do szyb), Plastikowa „packa” będąca w komplecie z folią, Stolik lub inne wygodne miejsce.
-
Krok pierwszy
Wymytą szybę kładziemy na naszym stoliku roboczym (warto podłożyć pod szybę kawałek materiału, aby ta nie ślizgała się w czasie prac).
-
Krok drugi
Czas na docięcie foli. Przy tej czynności ważnym jest, aby pozostawić ok. 1 cm zapasu folii. Ułatwi nam to znacznie montaż na szybie.
-
Krok trzeci
Kolejną czynnością jest dokładne spryskanie szyby oraz folii (od strony kleju, po wcześniejszym usunięciu warstwy zabezpieczającej) wodą, która dając poślizg ułatwi nam „manewrowanie“ folią po szybie.
-
Krok czwarty
Przy pomocy plastikowej packi usuwamy spod foli wodę oraz pęcherzyki powietrza. Przeciągamy „packą” od środka szyby na zewnątrz.
-
Krok piąty
Aby nie porysować świeżo przyklejonej folii można owinąć „packę” kawałkiem materiału i spryskać ją woda. Gdy usuniemy wodę wraz z pęcherzykami, a powierzchnia jest zadowalająco gładka, możemy przystąpić do usunięcia zapasu folii, który pozostawiliśmy dla komfortu klejenia. Używamy do tego celu nożyka do tapet.
-
Krok szósty
Gotowe! Tak zafoliowaną szybę należy odstawić na kilka godzin w cieple miejsce, aby folia dobrze przyległa i na nowo zamontować w samochodzie!
Gdzie szukacie porad dotyczących samochodów? Podzielcie się swoją opinią.