Zanieczyszczone płyny eksploatacyjne na pewno nie przyczynią się do przedłużenia dobrej kondycji jednostki.
Wśród wszystkich płynów w naszych pojazdach jedną z najważniejszych ról odgrywa olej silnikowy. Od jego jakości i czystości zależy zmniejszenie sił tarcia między współpracującymi częściami, chłodzenie, płukanie, uszczelnianie, zabezpieczanie przed korozją, tłumienie hałasu. Ze względu na tak wielką mnogość zadań do spełnienia, czystość oleju jest niezmiernie ważna.
W większości silników stosowany jest jeden filtr w układzie smarowania, przez który przepływa cały olej, jaki znajduje się w obiegu, dlatego nazwa – pełno przepływowy.
By zachować wysoką dokładność filtracji, stosuje się nowoczesne, wielowarstwowe wkłady filtracyjne, złożone z celulozy i włókniny o dużej dokładności filtracyjnej. Umożliwiają one wychwycenie nawet najdrobniejszych zanieczyszczeń. Filtr oleju, oprócz świetnych właściwości filtrujących musi również wykazywać się wysoką odpornością na temperaturę. W ciężko pracującym silniku, temperatura oleju może osiągać nawet do 140 st. C.
Jednocześnie ze znacznym zwiększeniem wymagań, co do poziomu filtracji producenci muszą również dostosować rozmiary filtrów do coraz ciaśniejszych przestrzeni montażowych.
Metody filtracji zależą od wielkości cząstek, jakie mają być wychwycone. Duże cząstki zatrzymują się na wierzchniej warstwie włókniny, drobniejsze zatrzymują się głębiej, w porach materiału filtrującego.
W miarę wypełnienia porów przez zanieczyszczenia szybkość przepływu oleju przez filtr spada. Po pewnym czasie filtr całkowicie zapełnia się i powinien zostać wymieniony. Moment wymiany filtra jest określony przebiegiem przez producenta. Przebieg ten ustalany jest na podstawie długotrwałych testów, w czasie, których niejeden silnik ulega zniszczeniu.
Filtr oleju wymieniamy każdorazowo przy wymianie oleju. Nie ma potrzeby częstszej wymiany filtra niż oleju, również nie należy robić oszczędności wymieniając olej, a nie wymieniając filtra. Świeży olej może spowodować wypłukanie nagromadzonych w filtrze zanieczyszczeń, co w konsekwencji może prowadzić do nagłego zwiększonego zużycia elementów silnika.
Kupując filtr oleju, warto wybierać produkty uznanych producentów. Osobiście stosuję produkty firmy MANN+HUMMEL lub HENGST. Zwracajmy uwagę na jakość wykonania gwintu filtra oraz na jego uszczelkę. W przypadku jakichkolwiek niedoróbek w tych obszarach olej będzie wyciekał. Przy wymianie pamiętajmy, aby uszczelkę filtra delikatnie posmarować świeżym olejem, a filtr dokręcać dość mocno, ale ręką a nie przy użyciu klucza. Klucza do filtrów używamy tylko i wyłącznie do ich odkręcania.
Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.