Producenci często wstępnie podają zastosowanie opony, a więc jeśli szukamy opony na tor wyścigowy, będzie to raczej opona typu slick – bez bieżnika o wysokim indeksie prędkości, jeśli szukamy opony na tor crossowy, będzie to opona o dużej wytrzymałości na uszkodzenia i grubej kostce na bieżniku. Od jakiegoś czasu popularne są również opony do jazdy turystycznej, zbudowane z kilku warstw gumy, gdzie środek opony jest zbudowany z najtwardszego materiału, a boki stopniowo z coraz bardziej miękkiego. Dzięki temu zyskujemy wysoka trwałość opony na długich dystansach i względnie większa przyczepność podczas pokonywania zakrętów w pochyleniu.

Kolejną ważną cechy opony jest jej szerokość, zbyt wąska opona nie będzie właściwa dla szerszej felgi, a zbyt szeroka może powodować obcieranie opony o elementy zawieszenia lub nawet może okazać się, że po montażu na feldze nie mieści się w wahaczu. Warto pamiętać, że szersza opona niekoniecznie poprawi właściwości jezdne motocykla, zawsze oznaczać będzie większe trudności podczas pokonywania zakrętów i pochylania motocykla, szersze opony należy więc zakładać z umiarem.

Na każdej oponie znaleźć można standardowe oznakowanie, które poza istotnymi informacji o zastosowaniu opony (np. opona tylko motocyklowa – M\C, czy Front jako oznaczenie opony na przód), zawiera informacje o kierunku obrotu i wymiarach opony. Oznaczenie to dla przykładu 100/80 ZR17″ M/C TL, z niego można wywnioskować, że mamy do czynienia z oponą o szerokości 100 mm, wysokości opony równym 80% szerokości opony (zawsze jest to stosunek wysokości do szerokości), indeksie prędkości ZR i będzie właściwa dla felg o rozmiarze 17”. Opona jest tylko motocyklowa, bezdętkowa (TL, TT oznacza oponę dętkową). Indeksy maksymalnej prędkości dla motocykli to: od P do T oznacza od 160 do 190 km/h co 10 km/h; H to już 210 km/h; V to 240 km/h; ZR powyżej 240 km/h; W to 270 km/h i Y to 300 km/h. Na polskich drogach wystarczy więc zakupić oponę o indeksie P, jeśli jednak zdarza nam się wyjechać na tor, należy zakupić oponę, która będzie w stanie wytrzymać prędkość maksymalną motocykla.

Uwaga!

Na oponach spotkać można również oznaczenie typu opony, czyli „-„ to opona diagonalna (klasyczna w swej konstrukcji); „B” to opona diagonalna z opasaniem, które wzmacnia kord (oplot) opony i niweluje jej odkształcenia podczas jazdy oraz „R” czyli opona radialna, której konstrukcja gwarantuje optymalna prace opony szczególnie podczas większych prędkości.

Podczas zakupu opon warto spytać o rok produkcji opony, opona nie powinna być starsza niż 5 lat, zakładając że była w tym czasie leżakowana w optymalnych do tego warunkach. Starsze i nieprawidłowo przechowywane opony (np. na mrozie) grożą szybkim uszkodzeniem gumy w wyniku np. utraty elastyczności. Datę produkcji można odczytać z tzw. Oznaczenia DOT, które po symbolu DOT zawiera szereg oznaczeń, szukamy ostatnich czterech cyfr, i tak np. 1209 oznacza 12 tydzień 2009 roku, jest to właśnie data wyprodukowania opony.

A jakie Wy wybraliście opony? Próbowaliście wymieniać je samodzielnie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCrash pady – co to, do czego służą, jak zamontować?
Następny artykułHaft krzyżykowy – co to jest, na czym polega?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here