Wybór kasku jest tak samo ważny, jak wybór samego motocykla i na pewno nie powinien być przypadkowy. Trzeba zdać sobie sprawę, że to właśnie kask może uratować nam zdrowie, a nawet życie.

Wśród dostępnych na rynku kasków rozróżniamy kilka podstawowych typów:

Kaski integralne – osłaniają całą twarz, posiadają szybę chroniącą przed drobinkami, odłamkami kamyczków itd.
Kaski szczękowe – odmiana kasków integralnych z podnoszona „szczęka”.
Kaski otwarte – często wybierane na skutery, nie chronią twarzy.
Kaski enduro – kaski tzw. offroadowe.

Dokonując wyboru należy zwrócić przede wszystkim uwagę na materiał, z którego kask jest wykonany. W dzisiejszych czasach mamy bardzo szeroki wybór materiałów od termoplastiku przez włókna szklane, organiczne do karbonu. Wykorzystane materiały nie są bez znaczenia, gdyż mają znaczny wpływ na stopień ochrony, jaką kask nam daje.

Najgorszym z możliwych jest kupno kasku wykonanego z plastiku. Jest on najtańszy, lecz ze względu na słabą odporność na upływ czasu posłuży on nam nie więcej niż 5 lat. W sytuacji gdy doszłoby do „spotkania” kasku z szorstką nawierzchnią drogi, pewnym jest, że temperatura pochodząca z tarcia negatywnie wpłynie na jego właściwości ochronne. Tu niestety sprawdza się zasada: im droższy, tym lepszy. Należy bowiem pamiętać, że kaski z wyższej półki są wykonywane w bardziej zaawansowanej technologii, co przekłada się bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo. Nie należy zatem na kasku oszczędzać!

Bardzo ważnym elementem, na który także należy zwrócić uwagę, a który ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo, jest pianka wyścielająca wewnętrzną część kasku. Ma ona za zadanie absorbowanie energii, jaka powstaje w kontakcie z nawierzchnią. Należy na nią zwrócić szczególną uwagę, gdy kupujemy kask używany (sprawdzamy czy nie jest odgnieciona). W lepszych kaskach pianka ta często obszywana jest materiałem, który może zostać zdemontowany. Jest to o tyle wygodne, że można go wyprać.

Kaski motocyklowe mogą posiadać także takie elementy, które nie maja wpływu na nasze bezpieczeństwo, a raczej na komfort jazdy.
Do takich elementów należą m.in:

– Szyba – jej głównym zadaniem jest ochrona naszej twarzy przed pędem powietrza. Idealnie jest, gdy owa szyba jest odporna na parowanie, gdyż para zbierająca się na szybie może znacznie ograniczyć widoczność.
– Wywietrzniki – zapewniają one stalą cyrkulację powietrza w kasku, przez co ograniczają pocenie.
– Wyciszenie – warto przed zakupem zrobić próbę mająca na celu sprawdzenie wyciszenia kasku. Jest to ważne szczególnie w przypadku dłuższych podróży motocyklowych, przy dużych prędkościach.

Gdy już zdecydujemy się na konkretny model, trzeba dopasować jego rozmiar do naszej głowy. Ponieważ rozmiary są różne w zależności od producenta, najlepiej sprawdzić dany kask, przymierzając go. Należy przy tym zwrócić uwagę, aby nie był zbyt obcisły lub zbyt luźny. Kolejną ważną rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę jest waga kasku. Nie może być zbyt ciężki, gdyż powodowałby znaczne obciążenie dla naszego karku, ani zbyt lekki, gdyż miałby negatywny wpływ na jego stabilizację.

Gdzie szukacie porad na temat motocykli? Skąd czerpiecie informacje?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułŻurek wielkanocny – przepis
Następny artykułRacuchy – przepis

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here