Ważne z punktu widzenia skrzyni biegów jest to, by sprzęgło było prawidłowo wyregulowane oraz nie miało oznak zużycia. Nieprawidłowe wysprzęglanie będzie przyczyną wielu niedociągnięć w pracy skrzyni biegów. Towarzyszące temu objawy to: szarpanie przy zmianie biegów, trudności we wrzucaniu biegów oraz głośne odgłosy podczas wbijania kolejnych przełożeń. Prostą metodą na sprawdzenie działania sprzęgła pod tym kątem jest wrzucenie biegów bez użycia sprzęgła (o ile to możliwe), bezproblemowe wskakiwanie przełożeń wskazuje na pracę sprzęgła. W takim wypadku należy dokonać przeglądu linki sprzęgła (sprawdzić jej napięcie, stan linek, pracę w pancerzu) i ewentualnie wykonać wymiany lub regulacji i nasmarowania. Źle ustawione sprzęgło sprzyja szybszemu zużyciu się skrzyni poprzez nieprecyzyjne zmiany przełożeń.

Praca silnika przenosi się również na działanie przekładni, dlatego wszelkie targania spowodowanie nierówną pracą powoli przyczyniają się do osłabienia działających w przekładni mechanizmów. Istotne jest także regularne sprawdzanie poziomu oleju w przypadku motocykli, gdzie zastosowano mokre sprzęgło mające wspólny układ olejowy z silnikiem i skrzynią biegów. Niedobór lub stary olej wpływa więc w jednakowy sposób na pracę wszystkich podzespołów.

Nie bez znaczenia jest wyregulowanie dźwigni zmiany biegów zgodnie z przyzwyczajeniami i wymogami kierowcy. Większość dźwigni posiada regulację wysokości swojego położenia, co wpływa na moment, w którym bieg zostaje wbity. Nieprawidłowe ustawienie będzie skutkować niezgraniem z ruchem sprzęgła, szczególnie gdy dopiero poznaje się motocykl.

Niepokojący oznaki poważniejszych usterek skrzyni to – przede wszystkim – wypadanie biegów i głośna praca skrzyni. Wypadanie biegów to zwykle efekt ostrego traktowania motocykla. Flagowym przykładem jest wypadanie w znacznej części motocykli drugiego biegu w wyniku jazdy na tylnym kole. Głośna praca skrzyni i częste zacięcia w czasie zmiany biegów mogą sugerować jej zużycie, w takiej sytuacji można pokusić się o regenerację lub po prostu wymianę skrzyni na nową. Oba rozwiązania pociągają za sobą sporo pracy i kosztów.

Warto przed zakupem motocykla sprawdzić jego naturalną pracę, bowiem wiele modeli po prostu odznacza się głośna pracą i zmianą biegów, szczególnie wbijanie pierwszego biegu w motocyklach sportowych spotyka się z głośnym stuknięciem i jest to całkowicie normalne.

Regenerowaliście kiedyś skrzynię biegów w swoim jednośladzie? A może od razu wymieniliście ją na nową? Dlaczego podjęliście taką decyzję? Wyraźcie swoją opinię w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUsterki silnika w motocyklu
Następny artykułZindywidualizowana produkcja masowa

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here