Praca z grupą wymaga od menagera zarówno zachować asertywnych, jak i elastyczności na zmieniające się warunki. Ponadto praca z zespołem wymaga dużych umiejętności motywacyjnych od dobrego menadżera, aby poziom pracy oscylował niezmiennie w zdrowych, ale wysokich granicach wydajności. Z motywacją trzeba uważać, żeby poprzez chorą rywalizację w grupie, nie obróciła się przeciwko nam, stąd potrzeba umiejętnego motywowania całego zespołu. Następną ważną rzeczą jest zaufanie i zapewnienie potrzeby bezpieczeństwa naszym pracownikom, bez spełnienia tych elementarnych wymagań, żaden członek zespołu nie będzie dobrze czuł się w swojej pracy.

Praca z zespołem, a zwłaszcza zarządzanie zespołem wymaga od menagera posiadania umiejętności kierowania kryzysem i rozwiązywania konfliktów, które są nieuniknione w grupie. Unikamy więc trzymania przysłowiowych trupów w szafie, czyli nie rozwiązanych konfliktów, gdyż zespół przestaje się rozwijać, nie ma progresu.

Dobry menadżer dobiera sobie sam członków swojego zespołu, dba o różnorodność i dopasowanie ludzi mających wchodzić w jego skład. Naukowcy od dawna badają zachowania grupowe i wiele możemy się z tych badań nauczyć. Menager powinien znać reguły jakimi rządzi się proces grupowy, a także role grupowe, w jakie członkowie jego zespołu mogą wchodzić. Do najpopularniejszych opracowań należy zapewne przedstawione przez Balbina, który wyróżnił osiem ról grupowych: naturalnego lidera, człowieka akcji, praktycznego organizatora, człowieka idei, człowieka kontaktów, sędziego, człowieka grupy i perfekcjonistę. Dobrze skonstruowany zespół powinien być różnorodny, a już na pewno nie posiadać kilku liderów, co grozi konfliktem na dużą skalę.

W pracy menadżera trzeba dążyć do tworzenia coraz to lepszego zespołu, w którym sami nie możemy być wszystko wiedzący, do poszczególnych zadań potrzebujemy różnych specjalistów. Nie możemy wpadać w pułapkę, nie zatrudniania ludzi, którzy wiedzą więcej od nas, powinniśmy się cieszyć, że tacy są i chcą z nami pracować.

Na koniec chciałbym przypomnieć o tym, o czym pisałem już wcześniej, że dużo zależy od samopoczucia, jakie panuje wewnątrz zespołu. Nierzadko wiele zależy od kultury organizacji, ale menagerowie tworzą przecież taką kulturę również w swoich zespołach i w zależności od ludzi i ich nastawienia musimy wybrać czy będzie to kultura oligarchiczna, czy może demokratyczna – musimy wiedzieć na ile możemy sobie i naszym współpracownikom pozwolić.

Uwaga!

Każda praca z ludźmi, tym bardziej z grupą ludzi jest trudna i wymaga od nas olbrzymiej elastyczności i wytrwałości. Z drugiej strony dobrze zorganizowany i prowadzony zespół, może dostarczyć swojemu menadżerowi olbrzymie pokłady satysfakcji.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułExecutive search dla firmy
Następny artykułTrawy ozdobne – sadzenie, uprawa, pielęgnacja

Szczepan Spis – psycholog, trener umiejętności psychospołecznych, doradca zawodowy, doktorant UŚ, spec. ds. fizjoterapii, redaktor naczelny dwóch gazet, właściciel firmy szkoleniowej. Na co dzień ponadto zajmuje się tematyką PR, funduszy unijnych, badaniami naukowym z zakresu psychologii menadżerskiej, a obecnie szczególnie ekonomii społecznej. Z zamiłowania dziennikarz, autor wielu tekstów w różnych pismach, a także publikacji naukowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here