„Podstawowym obowiązkiem pracownika jest wykonywanie powierzonej mu pracy sumiennie oraz starannie. Jest on także zobowiązany stosować się do poleceń przełożonych. Z obowiązku tego jest zwolniony w momencie, gdy są one sprzeczne z przepisami prawa lub z umową o pracę”(1).

„Pracownik musi przede wszystkim przestrzegać czasu pracy obowiązującego w zakładzie. Pracownik winien również przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego”(2).

„Jest on także zobowiązany do znajomości i przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku”(3).

Bardzo ważne obowiązki ciążą na pracownikach w związku z przepisami BHP. Pracownik winien znać je i przestrzegać, tak jak i przepisy przeciwpożarowe. „Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przyjętego sposobu potwierdzenia przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracownik może zostać upomniany albo otrzymać naganę. Pracodawca może w tym wypadku zastosować również karę pieniężną. Jej wysokość za jedno przekroczenie i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przekraczać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty. Otrzymane pieniądze pracodawca winien przeznaczyć na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy”(4).

„Pracownik zatrudniony na etacie musi pamiętać również o tym, że jest zobowiązany przestrzegać tajemnicy zawodowej oraz winien dbać o dobro zakładu pracy i chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby stanowić szkodę dla pracodawcy”(5). „Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę. Jeżeli naprawienie szkody następuje na podstawie ugody pomiędzy pracodawcą i pracownikiem, wysokość odszkodowania może być obniżona”(6).

Bardzo ważnym zapisem jest zakaz konkurencji. „Pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność”(7).

1) Art. 100 K.P.
2) Art. 100 K.P.
3) Art. 100 K.P.
4) Art. 108 K.P.
5) Art. 100 K.P.
6) Dział IV K.P.
7) Art. 1011 K.P.

Źródła:

1) Kodeks Pracy, Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U.1974 Nr 24 poz.141.)

Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułObowiązki pracodawcy wobec pracownika
Następny artykułKulebiak – przepis

Małgorzata Żmudzka-Kosała – ukończyła studia na Wydziale Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Specjalizuje się w zakresie informacji biznesowej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień pracy i zarządzania zasobami ludzkimi. Od lat związana z publicystyką prawno- ekonomiczną, publikowała m.in. na łamach „Wieści” i portalu związanego z problematyką płac „Wynagrodzenia”.

Nasz specjalista o sobie:

Wyznaję zasadę, że „czas to pieniądz” i dlatego nie lubię go marnować. Cenię sobie kontakty z innymi ludźmi, zwłaszcza z tymi, którzy mają życiową pasję. Dla mnie wypocząć tzn. zmęczyć się, stąd można mnie spotkać na górskich szlakach. Dużą sympatią darzę miesiąc listopad, bo to czas moich urodzin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here