„Podstawowym obowiązkiem pracownika jest wykonywanie powierzonej mu pracy sumiennie oraz starannie. Jest on także zobowiązany stosować się do poleceń przełożonych. Z obowiązku tego jest zwolniony w momencie, gdy są one sprzeczne z przepisami prawa lub z umową o pracę”(1).
„Pracownik musi przede wszystkim przestrzegać czasu pracy obowiązującego w zakładzie. Pracownik winien również przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego”(2).
„Jest on także zobowiązany do znajomości i przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku”(3).
Bardzo ważne obowiązki ciążą na pracownikach w związku z przepisami BHP. Pracownik winien znać je i przestrzegać, tak jak i przepisy przeciwpożarowe. „Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przyjętego sposobu potwierdzenia przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracownik może zostać upomniany albo otrzymać naganę. Pracodawca może w tym wypadku zastosować również karę pieniężną. Jej wysokość za jedno przekroczenie i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przekraczać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty. Otrzymane pieniądze pracodawca winien przeznaczyć na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy”(4).
„Pracownik zatrudniony na etacie musi pamiętać również o tym, że jest zobowiązany przestrzegać tajemnicy zawodowej oraz winien dbać o dobro zakładu pracy i chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby stanowić szkodę dla pracodawcy”(5). „Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę. Jeżeli naprawienie szkody następuje na podstawie ugody pomiędzy pracodawcą i pracownikiem, wysokość odszkodowania może być obniżona”(6).
Bardzo ważnym zapisem jest zakaz konkurencji. „Pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność”(7).
1) Art. 100 K.P.
2) Art. 100 K.P.
3) Art. 100 K.P.
4) Art. 108 K.P.
5) Art. 100 K.P.
6) Dział IV K.P.
7) Art. 1011 K.P.
Źródła:
1) Kodeks Pracy, Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U.1974 Nr 24 poz.141.)
Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?