Karę pieniężną może zastosować pracodawca, gdy pracownik:

– nie przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

– nie przestrzega przepisów przeciwpożarowych;

– opuszcza pracy bez usprawiedliwienia;

– stawia się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywa alkohol w czasie pracy.

Zgodnie z Kodeksem Pracy kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty po dokonaniu innych potrąceń, wymienionych w Kodeksie Pracy.

Warto pamiętać, że kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Wcześniej należy wysłuchać pracownika. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być wysłuchany, to bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.

Spotkaliście się kiedyś z sytuacją, w której wobec pracownika zastosowano karę pieniężną? Jakie były powody nałożenia tej kary? Czekam na Wasze komentarze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here