Należy zawsze pamiętać, że po zamontowaniu napędu brama powinna otwierać się płynnie i im lżej tym lepiej. Kilka ważnych informacji, które pomogą nam zdecydować się na określony model:
1. Awaryjne otwarcie bramy
w przypadku, gdy w domu nie będzie prądu a my nie będziemy mogli się dostać do wnętrza budynku, ponieważ każdy mechanizm od wewnątrz budynku da się tzw.. „wysprzęglić” – uruchomić manualnie. Problem pojawia się, gdy nie mamy możliwości wejścia do garażu a trzeba bramę otworzyć z zewnątrz. Należy tak zgrać napęd, aby była możliwość awaryjnego otwarcia, czyli „wysprzęglenia” z zewnątrz. Zainstalowanie napędu najlepiej powierzyć specjalistom, bo każdy napęd ma swoje specyficzne cechy, które utrudniają laikowi jego montaż.
2. Eliminacja zbędnego hałasu
Kolejnym istotnym czynnikiem jest uciążliwy dla otoczenia hałas. Bramy, które posiadają łańcuch napędowy nieco hałasują. Jeżeli nad garażem mamy np. sypialnię, należy poszukać takiego napędu, w którym zastosowany został pasek kewlarowy – który w czasie otwierania nie hałasuje. Eliminuje to niepotrzebny i niejednokrotnie uciążliwy hałas.
3. Bezpieczeństwo korzystania z bramy garażowej
Należy bramę dobierać tak aby minimalizowała wszelkie możliwe przytrzaśnięcia przeszkód- małego dziecka lub psa. Większość producentów swoje napędy do bram zabezpiecza różnorakimi czujnikami. Dobrym zabezpieczeniem jest fotokomórka – która po przecięciu wiązki lasera zatrzymuje mechanizm albo wprowadza go w ruch wsteczny (otwiera bramę).
4. Odpowiedni dobór mocy napędu do rodzaju bramy garażowej
Napęd można zastosować do praktycznie każdej bramy, poza sposobem otwierania musimy uwzględnić odpowiedni dobór mocy do skrzydła. Słaby silniczek może nie być w stanie otworzyć skrzydła bramy garażowej wykonanego z litego drewna i ważącego około 100 kg.
5. Możliwość zintegrowania systemu napędowego z innymi urządzeniami
Można zintegrować system napędowy bramy garażowej z systemem bramy wjazdowej. Nawet gdy mamy do czynienia z produktami pochodzącymi od różnych przedsiębiorców – zarówno bramy wjazdowej, jak i garażowej. Można wówczas zamontować dodatkowy radioodbiornik przy jednym z napędów, aby przechwytywał sygnał pilota od innego producenta – wydatek taki to zaledwie 200 złotych. Otwarcie bramy garażowej przez napęd można połączyć z automatycznym zapaleniem się światła w garażu.
6. Szybkość otwierania bramy
Musimy przy wyborze napędu zastanowić się nad szybkością otwierania bramy, jaka będzie nam odpowiadać. Od szybkości otwierania zależy, ile cykli otwierania napęd jest w stanie wykonać. Szybsze napędy umożliwiają wykonanie około 20-30 cykli dziennie (czyli pełnych komend otwórz/zamknij), wolniejsze – są w stanie wykonać nawet 3 razy więcej cykli.
7. Wysokość otwarcia
Niektóre systemy umożliwiają programowanie wysokości otwarcia bramy garażowej np. do 1/3 wysokości w celu chociażby lepszej wentylacji garażu w ciągu dnia.
8. Wybór akcesoriów do otwierania bram garażowych
Pomysłowość producentów w zakresie oferowanych akcesoriów dodatkowych jest ogromna. Popularne są piloty w kształcie breloczka do kluczy czy montowane bezpośrednio w kluczykach (kartach) do samochodów itp. Konieczność noszenia kluczyków eliminują rozwiązania wykorzystujące czytnik linii papilarnych, który może sterować nie tylko bramą garażową lecz drzwiami wejściowymi czy bramą wjazdową.
Opłaca się Waszym zdaniem inwestować w automatykę do bram? Dajcie znać.