Pomiędzy 5 a 7 miesiącem życia dziecko zaczyna nudzić pozycja na plecach i coraz bardziej ochoczo zaczyna przewracać się na brzuch, odkrywając, że perspektywa z tej pozycji jest o wiele ciekawsza. A przy okazji stymuluje potrzebę poruszania, stąd pierwsze próby pełzania i czołgania się, a wkrótce potem raczkowania. Raczkowanie już samo w sobie jest świetną gimnastyką dla maluszka – wzmacnia wszystkie partie mięśni – od kręgosłupa, przez barki aż po nóżki, przygotowuje dziecko do chodzenia. Dodatkowo kształtuje koordynację i naprzemienność ruchów, uczy reakcji równoważnych. Po skończeniu 8 miesiąca maluszek zazwyczaj potrafi już samodzielnie i pewnie siedzieć co stwarza możliwości poznawania świata za pomocą rączek. W tym czasie dziecko doskonali manipulację dłonią i precyzyjne ruchy paluszków oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Ćwiczenia dla dzieci w wieku 6–11 miesięcy
Kiedy pociecha zaczyna próby samodzielnego siadania, możemy pobudzać maluszka do podnoszenia głowy i chwytania rąk mamy. Ćwiczenie nauczy je utrzymywania równowagi w pozycji siedzącej. Koordynację ruchowo–wzrokową dziecka możemy trenować przy pomocy poduszki, którą będziemy przysuwać maleństwu do twarzy, a ono będzie ją chwytać i odsuwać od siebie. Kiedy dziecko będzie już potrafiło samodzielnie siadać i utrzymać równowagę możemy ćwiczyć z nim chwytanie, na przykład poprzez podawanie mu kartki papieru albo skłanianie go, by samo wyciągało je z pudełka. Idealne do tego typu ćwiczeń będą również małe zabawki, grzechotki itp. Możemy pobudzać dziecko do chwytania jednej za drugą czy przekładania z rączki do rączki.
Z młodszymi dziećmi możemy spróbować zabawy w „Tik Tak”. Stojąc za maluszkiem chwytamy go za pachy, ściskając lekko dłonie na klatce piersiowej. Następnie unosimy je na niewielką wysokość w górę i kiwamy delikatnie nóżki na boki, powtarzając „tik tak tik tak”. To ćwiczenie stymuluje dwie części mózgu dziecka: system przedsionkowy i tę część, która odpowiada za słuch. Oba systemy współpracują ze sobą, pomagając dziecku rozwinąć poczucie równowagi i umiejętność rozróżniania dźwięków.
Maluszkom, które potrafią już raczkować, możemy zaproponować zabawę w tor przeszkód. Na podłodze rozkładamy poduszki różnych rozmiarów i inne miękkie przedmioty jak na przykład kocyk, szalik czy ręcznik. Następnie, przechodząc obok lub nad przeszkodami pokazujemy dziecku o co chodzi w zabawie. Im więcej możliwości na poruszanie się pokażemy, tym lepiej wesprzemy go w jego rozwoju ruchowym.
Próbowaliście ćwiczyć ze swoim Maluszkiem? Jak mu się podobało i jak sobie radził? Dajcie znać 🙂