Podstawowym terminem, którym powinniśmy się posługiwać, jest „krzywa zapominania”. Każdy z nas dysponuje pamięcią krótkotrwałą oraz pamięcią długotrwałą. W toku licznych badań ustalono, że mózg najskuteczniej zapamiętuje daną informację, przenosząc ją z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Od momentu uczenia się konieczne są powtórki w określonych odstępach czasowych. I tak najpowszechniejszy model powtarzania zaleca powtórki po upływie:

– 10 minut,

– 1 godziny,

– 24 godzin,

– 48 godzin,

– tygodnia,

– miesiąca,

– 6 miesięcy,

– roku.

Zakłada się, że powtórki rozłożone na takie odstępy czasowe powinny doprowadzać do ulokowania informacji w pamięci długotrwałej, a tym samym pozostać w niej na zawsze.

Przyjmuje się, że uczniowie po 10 minutach gwałtownie zapominają przyswojone informacje, a po 24 godzinach nawet 80% z materiału poznanego na lekcjach. Powtórki są konieczne do zapamiętania. Powtórki mogą mieć charakter zorganizowany lub niezorganizowany. Ten pierwszy przejawia się w dokładnym ustaleniu liczby i czasu powtórek, konkretnie i konsekwentnie.

Niestety zorganizowany sposób powtarzania rzadko jest praktykowany przez uczniów. Częściej wybierają oni powtórki w wieczór poprzedzający sprawdzian, w drodze do szkoły oraz przed samą lekcją. Częste nastawienie „zakuć, zdać, zapomnieć” jest dużą przeszkodą w efektywnym zapamiętaniu. Już dużo lepsze efekty przynosi przemyślenie tematu, opracowanie go w jakiś sposób.

Świetną drogą powtarzania jest zadawanie pytań. Załóżmy, że chcemy się czegoś nauczyć, ale nam to nie wychodzi. Spróbujmy wtedy zadać sobie pytania i szukać na nie odpowiedzi. Trud włożony w zapamiętywanie i wydobywanie treści, pozwoli nam pracować efektywniej.

Powtórki wymagają systematyczności. Każdy powinien samodzielnie opracować swój system powtórek, obserwując, które rozwiązania przynoszą najlepsze efekty.

Uwaga!

Warto podczas powtórek kierować się własnym stylem uczenia się, na przykład wzrokowcy powinni pracować w oparciu o mapy myśli, słuchowcy odsłuchując nagrane przez siebie treści bądź mówiąc o nich na głos.

Jak Wy się uczycie, aby zapamiętać jak najwięcej? Macie swoje metody, techniki? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNauka szybkiego czytania – Mentalny Trening Aktywizacyjny
Następny artykułWybór konta dla firmy

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here