Edukacja Jak efektywnie powtarzać materiał?

Jak efektywnie powtarzać materiał?

-

Podstawowym terminem, którym powinniśmy się posługiwać, jest „krzywa zapominania”. Każdy z nas dysponuje pamięcią krótkotrwałą oraz pamięcią długotrwałą. W toku licznych badań ustalono, że mózg najskuteczniej zapamiętuje daną informację, przenosząc ją z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Od momentu uczenia się konieczne są powtórki w określonych odstępach czasowych. I tak najpowszechniejszy model powtarzania zaleca powtórki po upływie:

– 10 minut,

– 1 godziny,

– 24 godzin,

– 48 godzin,

– tygodnia,

– miesiąca,

– 6 miesięcy,

– roku.

Zakłada się, że powtórki rozłożone na takie odstępy czasowe powinny doprowadzać do ulokowania informacji w pamięci długotrwałej, a tym samym pozostać w niej na zawsze.

Przyjmuje się, że uczniowie po 10 minutach gwałtownie zapominają przyswojone informacje, a po 24 godzinach nawet 80% z materiału poznanego na lekcjach. Powtórki są konieczne do zapamiętania. Powtórki mogą mieć charakter zorganizowany lub niezorganizowany. Ten pierwszy przejawia się w dokładnym ustaleniu liczby i czasu powtórek, konkretnie i konsekwentnie.

Niestety zorganizowany sposób powtarzania rzadko jest praktykowany przez uczniów. Częściej wybierają oni powtórki w wieczór poprzedzający sprawdzian, w drodze do szkoły oraz przed samą lekcją. Częste nastawienie „zakuć, zdać, zapomnieć” jest dużą przeszkodą w efektywnym zapamiętaniu. Już dużo lepsze efekty przynosi przemyślenie tematu, opracowanie go w jakiś sposób.

Świetną drogą powtarzania jest zadawanie pytań. Załóżmy, że chcemy się czegoś nauczyć, ale nam to nie wychodzi. Spróbujmy wtedy zadać sobie pytania i szukać na nie odpowiedzi. Trud włożony w zapamiętywanie i wydobywanie treści, pozwoli nam pracować efektywniej.

Powtórki wymagają systematyczności. Każdy powinien samodzielnie opracować swój system powtórek, obserwując, które rozwiązania przynoszą najlepsze efekty.

Uwaga!

Warto podczas powtórek kierować się własnym stylem uczenia się, na przykład wzrokowcy powinni pracować w oparciu o mapy myśli, słuchowcy odsłuchując nagrane przez siebie treści bądź mówiąc o nich na głos.

Jak Wy się uczycie, aby zapamiętać jak najwięcej? Macie swoje metody, techniki? Dajcie znać w komentarzu.

Anna Chmielewska

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Aksamitki – sadzenie, uprawa, pielęgnacja

Aksamitki to rośliny jednoroczne, bardzo popularne w naszych ogrodach. Przywędrowały do nas z Ameryki, gdzie obejmują około 20 gatunków. Kwitną od lipca aż do pierwszych przymrozków.

Wymagane oznaczenia na zabawkach dla dzieci

Kupując dla dziecka zabawki, warto zwracać uwagę na ich oznaczenia, gdyż na tej podstawie można ocenić, czy dana jest dla dziecka bezpieczna. W przepisach prawa za zabawkę uznaje się dowolny produkt zaprojektowany lub przewidziany do używania w czasie zabawy przez dzieci w wieku do lat 14. Oznaczenia te mają zapewnić prawidłowe używanie zabawek przez dzieci i chronić ich bezpieczeństwo poprzez przekazanie informacji dotyczącej cech zabawki rodzicom.

Zobacz też

Dynia – choroby

Coraz częściej bierzemy się za uprawę dyni w naszych ogródkach przydomowych i na działkach. Uprawiamy je ze względów, między innymi, estetycznych. Stanowią one doskonałą dekorację jesienną i niesamowicie ożywiają nasze ogrody, tarasy itp. Bardzo popularne są dyniowe lampiony. Modne staje się również sadzenie odmian dyń o rozmaitych kształtach. Często są to małe, kuliste owoce lub wydłużone czy spłaszczone formy w różnych barwach.

Jak dobrać buty narciarskie dla dziecka? 5 rad

Przygotowania do nowego sezonu narciarskiego czas zacząć. Dzieci uwielbiają zabawę na stoku i szybko nabywają nowych umiejętności. Jednym z...

Jak udekorować swój dom na Święta? 5 pomysłów

Z całą pewnością różnego rodzaju dekoracje są jednym z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za tworzenie świątecznej atmosfery w każdym domu...

Może Cię zainteresuje: