Mentalny Trening Aktywizacyjny polega na myślowym (mentalnym) rozwiązywaniu jakiegoś problemu, bez względu na jego efekt końcowy. Liczy się sama aktywność, proces i droga do rozwiązania (stąd nazwa „trening”). Określenie „aktywizacyjny” wskazuje na aktywizowanie całego mózgu, przez co po zakończonej rozgrzewce działamy na wyższych obrotach. Dzięki joggingowi odnosimy korzyści na różnych polach: umysłowym (przyspieszając przyswajanie), emocjonalnym (poprawia się samopoczucie, pojawia się zaangażowanie) oraz fizycznym (czujemy się bardziej skoncentrowani i przytomni).

W ramach joggingu sięgamy przede wszystkim po gry logiczne lub zadania matematyczne. Dodatkowo można przeprowadzić wiele ćwiczeń:

– wypisanie na kartce papieru jak najwięcej rzeczowników rozpoczynających się określoną literą, na przykład „a” (czas wykonania zadania – 1 minuta),

– wybranie litery i szybkie wymyślanie słów kończących się na tą literę,

– tworzenie nowych słów z liter podanego wyrazu, na przykład „KALORYFER”. W ćwiczeniu tym preferowane są długie słowa wyjściowe, gdyż umożliwi to składanie wielu nowych słów.

– układanie zdań (bardzo często absurdalnych), w których wszystkie wyrazy rozpoczynają się na tą samą literę,

– wybieramy jedną z książek. Zakładamy, że w czasie trzech minut, wertując kolejne stronice, będziemy wyszukiwać w nich i jednocześnie zliczać, określone słowa. Ustalamy specyfikę słów, czyli to, co mamy znajdować (dowolne słowo, na przykład „ale” bądź jakikolwiek symbol),

– wykonywanie w pamięci skomplikowanych zadań matematycznych, na przykład mnożenie liczb dwucyfrowych (18×26) lub obliczanie potęg. Oczywiście, celem nie jest uzyskanie poprawnego wyniku, ale praca umysłu zmierzająca do rozwiązania. Początkowo operacje matematyczne nie muszą być aż tak bardzo skomplikowane. Podczas jednego „joggingu umysłu” najlepiej jest zmierzać do rozwiązania trzech działań.

Czy wykonujecie jogging umysłu przed wzmożonym wysiłkiem umysłowym? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKoszty obsługi konta firmowego
Następny artykułJak efektywnie powtarzać materiał?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here