Nie jest łatwo znaleźć czas na czytanie w podczas ciężkiego zabieganego dnia. Warto jednak włączyć sobie relaksującą muzykę i poczytać. Jeśli nie książkę, to przynajmniej gazetę. Dzieci będą poznawały wtedy czytanie jako jedną z form spędzania wolnego czasu.

Nawyk czytania trzeba zacząć kształtować jak najwcześniej. Gdy dziecko jest jeszcze w okresie niemowlęctwa należy czytać dużo bajek. Niektórzy zalecają czytanie bajek już w okresie prenatalnym. Czasami widać kobiety w ciąży czytające w parku półszeptem bajki dla swoich maluchów.

Gdy dziecko wykazuje już jakieś zainteresowania, książki, które im czytamy dobieramy tematycznie. Wtedy chętniej będą słuchały a w przyszłości chętniej same po nie sięgną.

Nauka czytania i rozwój tej umiejętności ma bardzo duży wpływ na rozwój całego dziecka. Dzieci mając duży zasób słów, w zakresie funkcji poznawczych rozwijają się lepiej.

Uwaga!

Jest wiele metod nauki czytania. W przedszkolu dzieci rozpoczynają fantastyczną przygodę z czytaniem. Uczą się rozpoznawania liter i rozpoznawania sylab. Łączą je następnie w wyrazy. Taka forma nauki nazywa się metodą sylabową. Jest również metoda całościowego czytania wyrazów. Polega ona na zapamiętywaniu całościowego obrazu wyrazu. Metoda ta wykorzystywana jest często przy nauce szybkiego czytania.

Właściwa nauka czytania poprzedzona powinna być ciekawymi ćwiczeniami słuchowymi, wystukiwaniem rytmu czy szukaniem dźwięków.

Cenne również są zabawy rozwijające percepcję wzrokową – czyli spostrzeganie i analizę tego co się widzi. Do takich ćwiczeń należą: układanie puzzli, odszukiwanie brakujących elementów w obrazku, szukanie podobieństw czy dorysowywanie zagubionych elementów.

Kiedy dziecko jest małe trzeba oswoić je z książką, aby gdy dorośnie wiedziało, że trzeba po nią sięgnąć.

Macie jakieś własne pomysły na oswojenie z literkami? Kiedy Waszym zdaniem rozpocząć naukę czytania?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNauka mówienia u dzieci – krok po kroku
Następny artykułZabawy dla trzylatka – pomysły

Agnieszka Gradowska - ukończyła studia pedagogiczne (Akademia Pedagogiki Specjalnej) oraz terapeutyczne (Instytut Badań Edukacyjnych) oraz liczne kursy i szkolenia specjalistyczne. Czynny pedagog i trener umiejętności społecznych.  Jest współpracownikiem kilku stowarzyszeń działających na rzecz dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Pisze artykuły do największych polskich portali internetowych.

Nasz specjalista  pisze o sobie:

Moją dewizą jest działanie, pewnie dlatego zajęcia przez mnie prowadzone są tak lubiane przez dzieci, których znakiem rozpoznawczym jest ciągły ruch. Stawiam sobie (i innym) realne wyzwania, aby zdobywanie nowych umiejętności przyczyniało się do rozwoju ludzi (tych dużych i małych), którzy ze mną współpracują.

Moją pasją są ludzie i praca z nimi, którą realizuję  m.in. poprzez wolontariat w zakładzie karnym, prowadzenie warsztatów twórczości dla dzieci czy specjalistycznych kursów dla dorosłych. Jakiś czas temu poproszono mnie o podzielenie się doświadczeniem poprzez cykl artykułów, które zostały opublikowane w Internecie. Artykuły przypadły do gustu czytelnikom… a mnie spodobało się pisanie – podoba mi się do dziś :-).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here