Wpływa zarówno na wygodę prowadzenia zajęć, jak i ułatwia lub utrudnia ich odbiór uczestnikom.Wraz z nabywaniem doświadczenia, będziemy sobie coraz lepiej radzić z niedostatkami sprzętu czy sal. Początki pracy w tym zawodzie są jednak stresujące, tak więc warto zminimalizować ryzyko różnych komplikacji i niespodzianek. Jak profesjonalnie przygotować przestrzeń szkoleniową? Najlepiej zacząć o tym myśleć już na etapie planowania szkolenia.

Aranżacja sali powinna być adekwatna do wielkości grupy. Czasem przyjdzie nam prowadzić zajęcia dla małego zespołu w dużym pomieszczeniu, a czasem spora liczba uczestników będzie musiała się pomieścić w niewielkim wnętrzu. Duże znaczenie ma tu także poziom interakcji, na jakim będą odbywały się zajęcia. Odmiennie zaplanujemy rozsadzenie szkolonych podczas zajęć w oparciu o studia przypadku w małych podgrupach, inaczej dla dużych zespołów negocjacyjnych. Każde ustawienie stołów i krzeseł lub krzeseł z blatami ma swoje wady i zalety, sprawdzają się w różnych sytuacjach.

Ustawienie „teatralne” znane z klasycznych lekcji szkolnych sprzyja pomieszczeniu znacznej liczby osób na małej przestrzeni. Niestety w tym przypadku prowadzenie zajęć o charakterze interaktywnym jest dość uciążliwe (chociaż wykonalne), dodatkowo mogą wystąpić kłopoty z widocznością trenera dla osób z tylnych rzędów. Dobrze jest więc przemyśleć kwestię zastosowania mikrofonu lub (w mniejszych salach) pamiętanie o tym, by kontrolować głośność swoich wypowiedzi i skupiać więcej uwagi na tych oddalonych uczestnikach.

Można też spróbować wprowadzić modyfikację w ustawieniu i zastosować tzw. jodełkę. Polega ona na lekkim załamaniu rzędów tak, jakbyśmy chcieli ustawić je w delikatny półokrąg. Zabieg ten pomoże nieco zwiększyć widoczność pomiędzy szkolonymi, co sprzyja podniesieniu interaktywności zajęć. Ustawienie „stół konferencyjny”, podczas którego uczestnicy siedzą przy trzech bokach stołu, a prowadzący zajęcia stoi naprzeciwko nich, sprzyja dobrej komunikacji pomiędzy grupą a trenerem. W grupach kilkanaście osób dobrze sprawdza się podczas bardziej formalnych prezentacji, jednocześnie gwarantując poczucie bezpieczeństwa osobom, czującym się niekomfortowo bez „bariery” blatu. Jeśli będziemy prowadzić zajęcia obfitujące w korzystanie z pomocy audiowizualnych, świetnie sprawdzi się ustawienie stołów „w literę U”.

Trzeba jednak brać pod uwagę, że przeciwległe do siebie grupy osób mają przy tym ustawieniu tendencję do konfrontacji. Może być to czynnikiem sprzyjającym realizacji celów szkoleniowych lub utrudnieniem dla nich. Znów wszystko zależy od tego, czego dotyczy nasze szkolenie i jakich metod będziemy używać. Podczas typowo treningowych czy warsztatowych sesji, podczas których zależy nam na zbudowaniu bogatych i możliwie bliskich relacji między uczestnikami, najlepiej sprawdza się ustawienie krzeseł (lub krzesełek z blatami) w kole. Jest to najmniej formalne rozsadzenie uczestników, jednak potrzeba do niego dużo miejsca i trudno o komfort korzystania z różnych pomocy audiowizualnych. W zamian za to, otrzymujemy rozmieszczenie szkolonych stymulujące do dyskusji i minimalizujące ryzyko utraty uwagi na rzecz rozmów prywatnych.

Uwaga!

Poza rozmieszczeniem siedzeń odpowiednim do potrzeb szkolenia, trzeba też zadbać o organizację przestrzeni dla naszych materiałów, pomocy, notatek itp. Jeszcze na etapie planowania przebiegu szkolenia warto dowiedzieć się, czy będziemy mieli dość miejsca na wyświetlanie slajdów czy też ćwiczenia ruchowe.

A jak Wy przygotowujecie salę na szkolenia? Dodalibyście coś do powyżego? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTechniki NLP – co to jest, opis
Następny artykułOkno Johari – co to jest, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here