Osiągnięcie tego celu umożliwia wykorzystanie ćwiczeń zwanych lodołamaczami. To ćwiczenia, które na etapie rozpoczynania zajęć z sukcesem zastępują praktykowane podczas większości szkoleń przedstawianie się uczestników. Forma tego ćwiczenia zależy od pomysłowości prowadzącego zajęcia. Powinno ono trwać maksymalnie 15 minut, zaś jego celem jest wzajemne poznanie się uczestników. Przykładem takiego lodołamacza jest poproszenie ich o przygotowanie mapy swojego życia (umieszczenie na niej ważnych miejsc, wydarzeń czy osób), a następnie zaprezentowanie wyników ćwiczenia na forum grupy.

W księgarniach można kupić wiele poradników, poświęconych komunikacji w grupie, które przedstawiają takie ćwiczenia. Jednak równie dobrze można posłużyć się własną pomysłowością i stworzyć takie lodołamacze, które przydadzą się podczas konkretnego szkolenia. Ważne, aby ich sens był zrozumiały dla uczestników zajęć. Jak podkreślają słuchacze, nie lubią udziwnionych poleceń, których cel nie ma wartości poznawczych czy komunikacyjnych. W związku z tym dobrą praktyką jest nawiązywanie do tematyki szkoleń czy doświadczeń uczestników. Cechą, która również się liczy jest prostota. Kolejnym kryterium, którego nie należy bagatelizować to czas, jaki jest poświęcony na przygotowanie ćwiczenia oraz jego wykonanie przez uczestników.

Najczęściej lodołamacze pełnią funkcję poznawczą. Jednak ich zakres działania można poszerzyć o funkcję informacyjną. Wystarczy wykorzystać je do przekazywania nowych informacji czy przyswajania umiejętności. W sytuacji traktowania lodołamacza jako ćwiczenia posiadającego charakter integracyjny, jak i ułatwiający zdobywanie wiedzy, należy łączyć uczestników w mniejsze grupy i często zmieniać ich skład. Dzięki lodołamaczom można osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, postępuje proces integracji grupy w relacjach pomiędzy sobą i na linii słuchacze – trener. Po drugie, jest to efektywny sposób przekazywania wiedzy

A jaka jest Wasza opinia na ten temat? Macie inne sugestie i wskazówki? Podzielcie się nimi!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułGospodarstwa agroturystyczne – szkolenia, warsztaty
Następny artykułJak odpowiadać na trudne pytania podczas szkolenia?

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here