Ta z kolei prowadzi do zmian w działaniu organizacji. Jednak nie każdy z tych elementów może zostać osiągnięty z pozytywnym skutkiem. Reakcja na szkolenie może być pozytywna, jednak nie przełoży się to na skuteczne uczenie się. Szkolenie mogło być atrakcyjną rozrywką, ale nie zyskało waloru edukacyjnego. Podobny problem może wystąpić w relacji między uczeniem się a zachowaniem. Konstrukcja szkolenia pozwoliła osiągnąć przyswojenie oczekiwanych treści, ale zabrakło elementów umożliwiających przetransformowanie teorii na praktyczne działania podczas. W konsekwencji nie odnotujemy żadnych efektów na poziomie rezultatu w postaci wzrostu efektywności pracy i nie otrzymamy oczekiwanych zmian na poziomie organizacji.

W celu sprawdzenia efektywności szkolenia na poziomie organizacji, musimy ustalić relację pomiędzy ogólnymi kosztami szkolenia a zyskami, jakie przyniosło. Oczywiście, dążymy uzyskania przewagi tych drugich. Tak, jak na dwóch wyższych poziomach, tak i tu ocena powinna nastąpić przed i po szkoleniu. Pozwoli to również ustalić na ile zrealizowano cele szkolenia i będzie stanowiło pośredni wskaźnik zasadności jego organizacji. Szukamy tu pozytywnych skutków zmian postaw i zachowań dla całej organizacji.

Taką ocenę można przeprowadzić w różnorodny sposób, uwzględniając specyfikę celów, jakie miały zostać osiągnięte. Wskaźniki mogą zostać zoperacjonalizowane w postaci spadku liczby skarg klientów na jakość obsługi, poprawy jakości przepływu informacji, wzrostu poziomu sprzedaży, zwiększeniu tempa produkcji i tym podobnych. Najwygodniejszą sytuacją jest ta, w której mamy możliwość wprowadzenia ilościowych wskaźników, choć nie zawsze jest to możliwe.

Uwaga!

Podobnie do metodologii badania poziomu zmiany zachowań, na poziomie organizacji również należy odczekać pewien okres czasu, aby obserwacja efektów była możliwe. W optymalnych warunkach pomiar powinien odbyć się przed i kilkakrotnie po szkoleniu. W przypadku analizy efektów na poziomie organizacji, także należy uwzględniać mnogość czynników zakłócających, które mogą wpłynąć na końcowy obraz sytuacji.

Dodalibyście coś do powyższych wskazówek? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJaka piżamka dla dziecka?
Następny artykułJak napisać program szkolenia?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here