Precyzyjne określenie tzw. celów operacyjnych jest punktem wyjścia do planu szkolenia. Nazwanie wspomnianych wyników w kategoriach czynności, np. uczestnicy nabędą umiejętność samodzielnego sporządzenia wniosku o dotację, nauczą się konstruktywnej krytyki, będą wypowiadali się w precyzyjny i zwięzły sposób, pozwala na zaplanowanie odpowiednich treści szkoleniowych.

Dobór właściwego materiału musi uwzględniać potrzeby poszczególnych osób tak, by zakres tematyczny nie powodował ani nadmiaru, ani niedoboru informacji. Warto też pamiętać o zasadach wprowadzania nowości poprzez to, co już znane, o nadaniu materiałowi jakiejś struktury i trzymaniu się tego porządku oraz o wspieraniu teorii praktycznymi doświadczeniami. Trudne tematy należy wprowadzać zaczynając od łatwiejszych aspektów zagadnienia i starać się zainteresować uczestników poprzez aktywizowanie ich do działania. Należy też uwzględnić zróżnicowanie w tempie przyswajania wiedzy pomiędzy szkolonymi i przygotować jakąś uzupełniającą treść, która pomoże w opanowaniu materiału osobom mającym jakieś trudności.

Do przekazywanych treści i celów szkolenia dobiera się odpowiednie metody szkoleniowe. Dysponujemy szerokim wachlarzem technik sprawdzających się podczas różnego rodzaju szkoleń. Dla grupowych form nauczania będą to np. mini wykłady, dyskusje, gry i symulacje komputerowe, pokazy, inscenizacje czy techniki dramowe i inne ćwiczenia w grupie. Planując szkolenie na stanowisku pracy możemy skorzystać z coachingu, mentoringu, specjalistycznego instruktażu, rotacji na stanowiskach pracy, zadań zleconych itd. Wybór jest bardzo bogaty, najważniejsze, by prowadził do osiągnięcia założonych celów.

Uwaga!

Kolejnym elementem planu szkolenia jest opisanie, ile czasu zajmą poszczególne etapy danej sesji. Tu warto pamiętać o zasadzie elastyczności. Plan musi przewidywać możliwość skrócenia bądź wydłużenia poszczególnych elementów, w zależności od tempa postępów prac osób szkolonych.

Oczywistym składnikiem dobrego programu szkoleniowego jest także zadbanie o szczegóły takie jak miejsce odbywania się zajęć i odpowiednia oprawa. Należy też pamiętać o przygotowaniu odpowiedniej liczby materiałów i narzędzi do przeprowadzania ćwiczeń. Dobrym zwyczajem jest przygotowanie materiałów ze skrótem zagadnień poruszanych podczas szkolenia, które uczestnicy będą mogli zabrać ze sobą. Osobom zainteresowanym pozwoli to na przypomnienie sobie najważniejszych treści szkoleniowych w odpowiednim momencie, a co za tym idzie, lepsze utrwalenie zdobytej wiedzy.

Dodalibyście coś do powyższych wskazówek? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułEfektywność szkolenia na poziomie organizacji – jak sprawdzić?
Następny artykułDziecko na basenie – od kiedy, co zabrać? Jaki strój kąpielowy dla dziecka?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here