Jedną z przyczyn zaburzeń koncentracji uwagi jest brak motywacji do działania. Dziecko nie czuje się zmotywowane ani zewnętrznie (perspektywa dobrej oceny lub radość rodziców) ani też wewnętrznie (samozadowolenie). Często uczeń czuje się mało zdolny lub po prostu niezainteresowany poruszanymi treściami. Wiadomo, że lepiej pracuje się nad czymś, co się lubi niż nad zagadnieniem, do którego zostaliśmy przymuszeni. Na koncentrację uwagi wpływają również same warunki, w jakich dziecko się uczy. Niekorzystne warunki domowe, a w szkole nieprzyjazna atmosfera blokują chęć i możność szybkiego opanowania materiału.
W jaki sposób można poprawić koncentrację uwagi u dziecka? Przede wszystkim pokażmy mu i wytłumaczmy, ze skupiona uwaga znacznie przyspiesza proces nauki i zapamiętywania materiału. Zadbajmy o warunki zewnętrzne. Stwórzmy cichy kącik do nauki, z dala od telewizora i radia, które na czas nauki i tak powinny być wyłączone. Nie pozwalajmy dziecku na zajmowanie się czymś innym niż nauka. Zabawki, czasopisma i gry poczekają. Pomoc w skupieniu uwagi dziecka na „tu i teraz” będzie wymagała wiele trudu i wyrzeczeń, ale im szybciej zaczniemy pracę, tym krócej będziemy czekać na efekty.
Przede wszystkim dbajmy o miejsce pracy pociechy. Na biurku powinny leżeć tylko niezbędne książki, zeszyty i przybory. Niedopuszczalne są zabawki. W miarę możliwości ustalmy jeśli nie stałą godzinę to porę odrabiania lekcji. Może nastąpić ona na przykład po zjedzeniu obiadu i krótkim odpoczynku. Lepiej jest, gdy odpoczynek będzie polegał bardziej na nicnierobieniu niż na jakiejś aktywności, na przykład graniu na komputerze. Te chwile przed nauką powinny wyciszyć zamiast dodatkowo jeszcze pobudzać. Nie dopuszczajmy do tego, aby dziecko odrabiało lekcje późnym wieczorem, po przyjściu z dworu, bo będzie zbyt bardzo zmęczone, żeby jeszcze myśleć.
Pomóżmy dziecku w skupieniu uwagi, nie odpowiadając na jego pytania niezwiązane z lekcjami, ani nie wypytując go o różne rzeczy. Uczmy pracy w ciszy i w skupieniu. Pamiętajmy, że w miarę pracy nad lekcjami rośnie zmęczenie, dlatego też niezbędne są przerwy. Ramy czasowe warto jest wcześniej ustalić z dzieckiem.
Czy Wasze dziecko ma problemy z koncetracją? Co go najczęściej dekoncentruje?