Jedną z przyczyn zaburzeń koncentracji uwagi jest brak motywacji do działania. Dziecko nie czuje się zmotywowane ani zewnętrznie (perspektywa dobrej oceny lub radość rodziców) ani też wewnętrznie (samozadowolenie). Często uczeń czuje się mało zdolny lub po prostu niezainteresowany poruszanymi treściami. Wiadomo, że lepiej pracuje się nad czymś, co się lubi niż nad zagadnieniem, do którego zostaliśmy przymuszeni. Na koncentrację uwagi wpływają również same warunki, w jakich dziecko się uczy. Niekorzystne warunki domowe, a w szkole nieprzyjazna atmosfera blokują chęć i możność szybkiego opanowania materiału.

W jaki sposób można poprawić koncentrację uwagi u dziecka? Przede wszystkim pokażmy mu i wytłumaczmy, ze skupiona uwaga znacznie przyspiesza proces nauki i zapamiętywania materiału. Zadbajmy o warunki zewnętrzne. Stwórzmy cichy kącik do nauki, z dala od telewizora i radia, które na czas nauki i tak powinny być wyłączone. Nie pozwalajmy dziecku na zajmowanie się czymś innym niż nauka. Zabawki, czasopisma i gry poczekają. Pomoc w skupieniu uwagi dziecka na „tu i teraz” będzie wymagała wiele trudu i wyrzeczeń, ale im szybciej zaczniemy pracę, tym krócej będziemy czekać na efekty.

Przede wszystkim dbajmy o miejsce pracy pociechy. Na biurku powinny leżeć tylko niezbędne książki, zeszyty i przybory. Niedopuszczalne są zabawki. W miarę możliwości ustalmy jeśli nie stałą godzinę to porę odrabiania lekcji. Może nastąpić ona na przykład po zjedzeniu obiadu i krótkim odpoczynku. Lepiej jest, gdy odpoczynek będzie polegał bardziej na nicnierobieniu niż na jakiejś aktywności, na przykład graniu na komputerze. Te chwile przed nauką powinny wyciszyć zamiast dodatkowo jeszcze pobudzać. Nie dopuszczajmy do tego, aby dziecko odrabiało lekcje późnym wieczorem, po przyjściu z dworu, bo będzie zbyt bardzo zmęczone, żeby jeszcze myśleć.

Pomóżmy dziecku w skupieniu uwagi, nie odpowiadając na jego pytania niezwiązane z lekcjami, ani nie wypytując go o różne rzeczy. Uczmy pracy w ciszy i w skupieniu. Pamiętajmy, że w miarę pracy nad lekcjami rośnie zmęczenie, dlatego też niezbędne są przerwy. Ramy czasowe warto jest wcześniej ustalić z dzieckiem.

Czy Wasze dziecko ma problemy z koncetracją? Co go najczęściej dekoncentruje?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak ćwiczyć pamięć u dziecka?
Następny artykułCzy moje dziecko rozwija się prawidłowo?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here