To, czy dziecko poradzi sobie z przyszłymi wymogam, zależy od wielu czynników związanych z jego rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym. Właśnie powyższe wskaźniki są głównymi elementami składającymi się na dojrzałość szkolną dziecka. Rodzice, prócz doboru odpowiednich placówek dla swojej pociechy, mają znaczący wkład w przygotowanie dziecka na nowy etap życia. Tak naprawdę są oni ważnymi pedagogami, mającymi wpływ m.in. na rozwój słownictwa, prawidłowej wymowy, wyrażania własnych myśli, ale i słuchania. Dzięki zabawie i odpowiednio dobranym ćwiczeniom możemy pomóc dziecku w rozwoju logicznego czy abstrakcyjnego myślenia, pamięci, koncentracji, ale także rozwoju ruchowego i manualnego. Warto, aby dziecko prócz samodzielnego ubierania się i wiązania butów, oraz wiedzy ile ma lat i gdzie mieszka umiało m.in. rozpoznawać i wymieniać kolory, dni tygodnia, pory roku.

Być może zainteresują cię nieobowiązkowe testy dojrzałości szkolnej, proponowane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne. Sugerowane jest przeprowadzenie takiego testu na początku i pod koniec zerówki, co pozwoli zaobserwować zmiany w rozwoju dziecka. Test taki trwa około trzech godzin i składa się nie tylko z badania diagnostycznego naszej pociechy, ale i z wywiadu przeprowadzonego z rodzicem. Psycholog zadaje pytania, daje dziecku różnorodne zadania i obserwuje jak się zachowuje i porusza. Podczas testów można się zorientować, czy dziecko umie skupić się na postawionym zadaniu i rozwiązać je w wyznaczonym czasie. Padają też pytania o figury geometryczne i umiejętność liczenia, a także znajomość liter.

Osoba prowadząca test zwraca też uwagę, czy dziecko płynnie, gramatycznie i wyraźnie mówi. Istotne jest tu badanie słuchu fonematycznego – umiejętności rozróżniania fonemów, czyli dźwięków mowy ludzkiej, występujących w danym języku. Sprawdza się go poprzez zadania polegające na podziale wyrazu na sylaby czy wyklaskiwanie rytmu. Testuje się też umiejętność literowania prostych, krótkich słów i ich rozpoznawanie po przeliterowaniu przez inną osobę. Dziecko podczas testu otrzymuje także prosty tekst do przeczytania, gdzie sprawdzane jest również, czydziecko rozumie jego treść. Wszystkie te badania mogą w porę zasygnalizować potrzebę doszlifowania niezbędnych umiejętności. Pamiętaj jednak, że twoje wsparcie i właściwy dialog z dzieckiem na pewno będą niezwykle istotne nie tylko w adaptacji do warunków szkoły, ale i dla jego życiowej drogi.

W jakim wieku Wasze dziecko poszło/pójdzie do szkoły? Co pozwoliło Wam podjąć decyzję? Podzielcie się doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci – co to, cele, czy warto?
Następny artykułIntegracja sensoryczna – co to jest?

Magdalena Wolna - z wykształcenia pedagog, psychoterapeutka i hipnoterapeutka oraz trener osobowości. W ciągu studiów przyznano jej stypendia naukowe m.in. MEN-u i na Uniwersytecie w Padwie za szczególne osiągnięcia w nauce. Studia ukończyła z wyróżnieniem i oceną celującą, a jej praca magisterska jako jedna z pierwszych w Polsce dotyczyła snu świadomego (Lucid Dream).

W Nottingham uzyskała dyplom psychoterapeuty i hipnoterapeuty akredytowany przez General Hypnotherapy Standards Council.

Jest projektantką warsztatów rozwoju osobowości, bajek terapeutycznych, a także indywidualnych nagrań do nauki snu świadomego oraz terapii autohipnozą dopasowanych specjalnie do potrzeb klienta - od skryptu, aż po udźwiękowienie.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here