Jak sprawdzić półkulowość mózgu? Krótkie testy dotyczą między innymi splatania ze sobą dłoni i obserwacji który kciuk znalazł się na górze (jeśli prawy kciuk – dominuje lewa półkula, jeśli lewy – prawa półkula). Na stronach internetowych można też znaleźć animację przedstawiającą kobietę obracającą się wokół własnej osi. Statystycznie stwierdzono, że lewa półkula dominuje u osób, które widzą kobietę obracającą się przeciwnie do ruchów wskazówek zegara, czyli w lewo. Jeżeli jednak naszym zdaniem obraca się w prawo – aktywna jest półkula prawa.

Bardziej wiarygodnym wydaje się być jednak test w formie pisemnej na ustalenie dominującej półkuli właśnie. Test zawiera 36 pytań, do których wybieramy jedną z dwóch odpowiedzi (a lub b) i jest dostępny w Internecie. Poniżej kilka przykładowych pytań z tego testu:

– Zamknij oczy. Zobacz czerwony. Co widzisz?

a) litery c-z-e-r-w-o-n-y lub nic, bo nie potrafisz tego zwizualizować,

b) kolor czerwony lub jakiś czerwony przedmiot.

– Gdy składasz coś lub montujesz:

a) wolisz czytać pisemne instrukcje, a następnie postępować zgodnie z ich wskazaniami,

b) wolisz korzystać z graficznych schematów i diagramów lub po prostu samemu się wszystkim zająć bez jakichkolwiek wskazówek.

– Gdybyś miał policzyć objętość bryły, to zrobiłbyś to:

a) poprzez podstawienie odpowiednich danych pod odpowiedni wzór,

b) wyobrażając sobie tę figurę w wyobraźni lub mogąc jej dotknąć w rzeczywistości.

– Czy w twoim pokoju lub na twoim biurku panuje:

a) ład i porządek,

b) bałagan i nieporządek.

Po wypełnieniu testu, nie pozostawiając żadnego pytania bez odpowiedzi, zliczamy punkty. Większość punktów „a” wskazuje na szczególną aktywność półkuli lewej, „b” – półkuli prawej. Jednakowa ilość odpowiedzi „a” i „b” wskazuje na zintegrowane posługiwanie się obiema półkulami, różnica jednego lub dwóch punktów – na posługiwanie się raz jedną półkulą, raz drugą. Test musi być więc wypełniony bardzo rzetelnie, jeśli chcemy uzyskać wynik rzeczywisty.

Jaki wynik testu uzyskaliście? Czy zgadzacie się z nim? Dajcie znać w komentarzu!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułFunkcje półkul mózgowych i ich znaczenie dla uczenia się
Następny artykułJaki jest mój styl uczenia się?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here