Pamięć sensoryczna jest pewnego rodzaju rejestrem bodźców. Działa zaledwie w momencie odbierania wrażeń (głównie widoków, dźwięków, zapachów), ale już nie podczas rozpoznawania i przydzielania bodźców do określonej kategorii.

Pamięć krótkotrwała lokuje się pomiędzy ulotną pamięcią sensoryczną, a zapamiętywaniem długotrwałym. Aby bodziec trafił z pamięci sensorycznej do krótkotrwałej, musimy zwrócić na niego uwagę. Pamięć krótkotrwała pogarsza się wraz z wiekiem. Nieraz możemy zauważyć, że osoby starsze świetnie pamiętają wydarzenia z lat młodości, podczas gdy nowe wiadomości nie zapadają na dłużej w pamięci. Metody szybkiego zapamiętywania polegają na upychaniu w pamięci krótkotrwałej dużych jednostek informacji. Aby informacja zakorzeniła się w pamięci krótkotrwałej na dłużej, trzeba ją często powtarzać. Ponadto pamięć krótkotrwała jest miejscem, gdzie informacje są opracowywane, wiązane z już znanymi, a następnie wysyłane do pamięci długoterminowej. Pamięć krótkotrwała charakteryzuje się ograniczoną pojemnością oraz ograniczonym czasem przechowywania informacji.

Pamięć długotrwała składa się z tego wszystkiego, co zostało przeniesione z pamięci sensorycznej i krótkotrwałej. To bogactwo doświadczeń, wydarzeń, umiejętności, słów, reguł, kategorii, myśli, opinie oraz oczywiście – wiadomości. To również wiedza o świecie, którą zdobyliśmy. Dokonany zapis w pamięci długotrwałej ogranicza się nie tylko do rzeczy pamiętanych, ale też umożliwia rozumowanie, rozwiązywanie problemów czy tworzenie (myślenie o tym, czego się jeszcze nie doświadczyło). W pamięci długotrwałej wszystko jest przeanalizowane i poukładane według określonych kategorii oraz znaczeń.

Uwaga!

Wydobywanie, a więc odzyskiwanie przechowywanych informacji, może przebiegać na dwa sposoby. Po pierwsze, drogą przypominania (odtwarzania sytuacji, z którą kiedyś się zetknęliśmy), po drugie poprzez rozpoznawanie (uświadamianie sobie, że z danym bodźcem mieliśmy już wcześniej do czynienia).

Jak ćwiczycie i rozwijacie swoją pamięć? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPoczątek inwestycji na giełdzie
Następny artykułJak zamknąć konto maklerskie?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here