Warsztaty dla liderów powinny poruszać te zagadnienia, które stanowią o cechach dobrego przywódcy. Na zestaw istotnych kompetencji w tym przypadku składają się takie zdolności jak: umiejętności budowania zespołów, zarządzania nimi i pracy w nich, zdolności komunikacyjne, inteligencja emocjonalna, umiejętność motywowania pracowników, zdolność do przewodzenia w sytuacjach trudnych (np. podczas zmian), umiejętności negocjacyjne, mediacyjne i organizacyjne.Celem szkoleń dla przywódców jest więc nabywanie, kształtowanie i podnoszenie poziomu swoich zdolności w tych wymiarach. Projektując szkolenie dla liderów można skupić się na wszystkich lub tylko kilku wybranych z tych kompetencji. Ważne jest, by koncepcja była spójna i dobrze odpowiadała na konkretne potrzeby uczestników.

Uwaga!

Szkolenia dla przywódców warto rozpocząć od autodiagnozy stylu przywództwa, jaki reprezentują poszczególni uczestnicy. Założenie takiego punktu odniesienia pozwala na głębszy wgląd w obszary, które wymagają zmian lub doszlifowania w danej osobie.

Przykładowe szkolenie podnoszące zdolności komunikacyjne dla przywódców powinno koncentrować się na kilku specyficznych dla funkcji lidera kwestiach. Bardzo ważną cechą dobrego przywódcy jest umiejętność słuchania i udzielania informacji zwrotnych. Dobrze jest podkreślić tu także zagadnienia związane z wydawaniem poleceń i wyrażaniem konstruktywnej oceny zwrotnej. Szczególnie godnym polecenia wątkiem jest przećwiczenie zdolności przyjmowania krytyki. Częstym problemem wśród osób sprawujących nadrzędne w stosunku do innych stanowiska bywa stopniowy zanik tej umiejętności, co z kolei powoduje utrudnienie w otwartości na nabywanie wiedzy i doświadczeń. Nie wspominając już o ograniczaniu w ten sposób korzyści płynących z pracy zespołowej. Taka zdolność do uczenia się jest kolejną bardzo ważną cechą dobrego lidera.

Co myślicie o szkoleniach z umiejętności przywódczych? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenia z zakresu reklamy – jak wyglądają?
Następny artykułKomunikacja wewnętrzna – co to jest?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here