Przykładów zastosowania webcastingu można znaleźć w internecie sporo. Korzystają z niego stacje telewizyjne, w celu emitowania swoich programów. Podobnie działają telewizje edukacyjne. Przyjęło się uważać, że webcast jest raczej nieinteraktywną formą przekazu. Jednak łączenie różnych technik umożliwiło zmianę takiego stanu rzeczy.

Prowadzenie szkolenia poprzedza jego projektowanie, w przypadku webcastu to newralgiczny element. Szkolenia webcast powinno rozpocząć precyzowanie i analizowanie celów, jakie chcemy osiągnąć poprzez szkolenie. Dopiero po zdefiniowaniu tego, co konkretnie planujemy otrzymać, możemy zająć się dobieraniem narzędzi i ustalaniem procedur -tworzeniem scenariusza szkolenia.

Olbrzymie znaczenie dla ustalenia cech, jakie nadamy webcastowi, ma rodzaj i liczba uczestników szkolenia. Trzeba też wziąć pod uwagę stopień zaawansowania uczestników w zakresie obsługi oprogramowania webcastowego. Planując naukę dla amatorów musimy uwzględnić odpowiedni zapas czasu na wyjaśnienia i problemy techniczne, które na pewno wystąpią.

Szkolenia webcast mogą odbywać się przy wspólnej obecności trenera i części uczestników w jednym miejscu lub wszystkich uczestników razem i trenera oddzielnie. Trzecią opcją jest sytuacja, gdy zarówno trener, jak i uczestnicy, nie przebywają w jednym miejscu. To kryterium obecności również jest istotne przy planowaniu sesji, podobnie jak kwestia dostępu – szkolenie może być otwarte lub zamknięte, tylko dla wybranej grupy zaproszonych uczestników.

Żeby dobrze przygotować szkolenie webcast, trzeba ustalić na ile interaktywne mają być zajęcia. Na ten aspekt spory wpływ ma liczba użytkowników kursu. Ogólnie im większa grupa, tym niższy poziom interakcji. Jeśli szkolenie ma być interaktywne, to z czego będziemy korzystać? Mamy do dyspozycji np. czat, ankiety, whiteboard w czasie rzeczywistym, współdzielenie pulpitu lub dokumentów. Na koniec warto zastanowić się nad tym, czy będziemy mieli odpowiednie wsparcie w postaci moderatora (w przypadku większej liczby uczestników na czacie – niezbędne).

Znając te wszystkie właściwości planowanego programu oraz mając gotowy scenariusz, czeka nas przeprowadzenie zajęć. Jak dobrze poprowadzić szkolenie webcast? Najważniejsze, nie czytać. Najlepszą metodą nasenną dla uczestników wszelkich form wykładów, jest prowadzący zajęcia odczytujący tekst z kartki lub, w nowoczesnej wersji, z ekranu komputera. Szkolenie webcast to specyficzna forma edukacji, do jej wad należy problem z koncentracją osób szkolonych na przekazie. Dodanie do tego metody „wykładowcy – lektora” to gwarantowana porażka dydaktyczna. Staranna dykcja i unikanie monotonii głosu pomogą w podtrzymaniu zainteresowania osób szkolonych.

Uwaga!

Jak zawsze przy przekazywaniu obszerniejszych treści, dobrze jest streszczać i podsumowywać kolejno omawiane zagadnienia. Na wstępie powiedzieć o czym się opowie, a na końcu – o czym się mówiło. Nawet jeśli w którymś momencie stracimy uwagę odbiorcy, postępując zgodnie z tymi zasadami zwiększamy szansę, że nas usłyszy i zapamięta. Warto również umiejętnie aktywizować uczestników szkolenia.

Mieliście kiedyś do czynienia z webcastingiem? W jakiej sytuacji? Podzielcie się doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenie synchroniczne – e-learning – co to jest?
Następny artykułCel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here