Szkolenia synchroniczne opierają się na wymianie informacji w trybie online, między szkolonymi a szkolącym. Komunikacja pomiędzy grupą a trenerem odbywa się za pomocą różnych narzędzi. Mogą to być wirtualne tablice, czyli symulacja tablicy szkolnej, na której osoby biorące udział w szkoleniu (i będące online w danym czasie) piszą, rysują lub używają wskaźnika. Czynności te mogą być wykonywane przez wszystkich jednocześnie, np. jedna osoba może pisać jakieś hasła, a kolejne rozwijać skojarzenia z nimi związane.

E-leraning synchroniczny korzysta również z wideokonferencji, czyli rozmów z wieloma uczestnikami jednocześnie wzbogaconych o ich obraz wideo. Potrzebne są do tego: odpowiednie oprogramowanie, mikrofon, kamera i oczywiście komputer. Narzędzia umożliwiające wspólną pracę w oparciu o wideokonferencję, niwelują zarzut o braku możliwości pełnej interakcji w e-learningu. Komunikację podczas szkoleń synchronicznych wzbogaca się również poprzez stosowanie czatów i technologii VoIP (Voice over Internet Protocol). Istnieje również możliwość współdzielenia przez użytkowników wybranych aplikacji lub pulpitu osoby prowadzącej wykład.

Tak skomponowane szkolenie przypomina nieco szkolenie tradycyjne. Mamy tu możliwość żywej dyskusji, prezentacji materiałów, bieżącego komentowania wydarzeń i miejsce do wspólnego zapisywania ważnych informacji lub obrazowania treści rysunkiem.

Systemy, które służą wspieraniu komunikacji podczas tego rodzaju szkoleń określa się jako LCS (Life Communication System). Funkcjonalność takiego systemu powinna odpowiadać narzędziom używanym podczas wymiany informacji, o których to wspomniano wyżej. Poza tym, LCS powinien posiadać możliwość archiwizacji transmitowanych zajęć, co stanowi bardzo przydatne narzędzie z punktu widzenia, np. późniejszej analizy jakości szkolenia.

Mimo postępującej informatyzacji nadal możemy spotkać się z pewnymi utrudnieniami technicznymi przy realizacji e-learningowych szkoleń synchronicznych. Ograniczenia wynikają z warunku dużej przepustowości połączenia internetowego. W przypadku organizacji rozwiązaniem może być prowadzenie szkoleń w oparciu o firmowy intranet.

Co myślicie o zajęciach prowadzonych za pomocą metody e-learningu? Mogą być równie skuteczne jak „stacjonarne”? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak przygotować, przeprowadzić szkolenie BHP?
Następny artykułSzkolenia webcast – co to jest, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here