Żeby skutecznie określić potrzeby, stosuje się szereg metod służących pozyskiwaniu wiadomości, które nas interesują. Można to zrobić na podstawie lektury dostępnych materiałów firmowych (od misji i polityki, poprzez katalogi, oferty, do dokumentów proceduralnych i prawnych). Użyteczna też bywa obserwacja, badania ankietowe lub korzystanie z próbek pracy. Każda z tych technik ma swoje wady i zalety. Podobnie jest z wywiadem bezpośrednim.

Formy jakie może przybrać wywiad indywidualny są dość różnorodne. W zależności od nadanej struktury (ściśle określonej lub „luźnej”) i stopnia sformalizowania, różny będzie jego przebieg. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że prowadząc wywiad w wersji nieustrukturyzowanej i nieformalnej, możemy popaść w pułapkę nadmiernej czasochłonności tego zajęcia lub nadmiaru nieistotnych informacji i trudności podczas analizy danych jakościowych. Z drugiej strony, taka postać rozmowy może sprzyjać ujawnianiu szczerych postaw, emocji i poglądów oraz stanowić źródło wiedzy o rzeczywistych przyczynach problemów.

Wywiad bezpośredni można stosować w odniesieniu do wszystkich osób, które obejmuje analiza lub tylko do pewnej reprezentatywnej ich próbki. Oznacza to wyłonienie grupy pracowników stanowiących modelowy „przekrój” organizacji. Można też prowadzić rozmowy z wybranymi grupami (np. tylko z kierownikami), ogranicza to jednak niekiedy obiektywność uzyskanych wiadomości.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powodzenie stosowania tej metody jest profesjonalizm osoby przeprowadzającej wywiad bezpośredni. Nieumiejętne zadawanie pytań i ich konstruowanie w kategoriach odpowiedzi „tak lub nie” niewątpliwie wpływają negatywnie na rzetelność wyników.

Co myślicie o wywiadach bezpośrednich? Macie jakieś doświadczenie w tej kwestii? Dajcie znać.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBaranek wielkanocny – przepis
Następny artykułWywiad zogniskowany – jak korzystać z niego podczas szkolenia?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here