Znaczenie muzyki w życiu każdego człowieka jest ogromne. Już w łonie mamy maluszek słyszy najprzyjemniejsze odgłosy dla ucha – bicie matczynego serca. W kolejnych miesiącach i latach muzyczne dźwięki spełniają wiele funkcji, począwszy od rozwoju procesów myślowych, pamięciowych poprzez wyciszanie i łagodzenie napięć. Śpiewanie piosenek, słuchanie ich i taniec to tylko niewielka część edukacji muzycznej. Przedszkole sprzyja jej głębszemu rozwojowi poprzez wykorzystanie obecności grupy. Włączanie muzyki w podstawową aktywność dziecięcą, jaką jest zabawa, przynosi najlepsze efekty. Przeplatanie ruchu, zabawy i odgłosów świetnie kształtuje pamięć słuchową.

Najbardziej znaną muzyczną zabawą jest poruszanie się w rytmie muzyki. Piosenka jest znakiem do tańczenia, jej wyłączenie – koniecznością zatrzymania w bezruchu. Zabawę możemy oczywiście urozmaicać, na przykład łącząc dany ruch z określonym odgłosem lub tempem muzyki (żwawa – dzieci podskakują, powolna – chodzą na czworakach).

Utwory muzyczne można również próbować wizualizować. Szczególnie pomocne podczas tego typu zajęć są utwory klasyczne, bez słów. Maluchy poruszają się w silnym powiewie wiatru, opadają jak liście na podłogę, paluszkami pokazują siąpiący deszcz i wiele innych. W pokazywaniu można użyć przeróżnych rekwizytów.

Ważne w zabawach muzycznych jest ćwiczenie spostrzegawczości. W tym celu przedszkolaki układają się wygodnie na podłodze, zakrywają oczy i wsłuchują się w dźwięki (w tym ćwiczeniu można wykorzystać nagrania z dźwiękami natury). Po wysłuchaniu odgłosów dzieci dzielą się wrażeniami z tego, co słyszały. Można spróbować pociągnąć dalej to zadanie – narysować to, co się słyszało.

Innym rodzajem ćwiczenia jest rozciągnięcie przed grupką dzieci parawanu lub dużego koca i wydawanie zza niego, przy użyciu przedmiotów, różnych dźwięków. Co można wykorzystać w tej zabawie? Wszystko co przyjdzie nam na myśl i wydaje dźwięki: podarcie kartki papieru, szeleszcząca folia aluminiowa, stukanie pokrywek, uderzenie w bębenek, budzik, itd.).

Niezmiernie ważną rolę w kształtowaniu muzycznej wrażliwości dzieci przedszkolnych pełnią zajęcia rytmiczne. Prowadzone są one przez wykształcone do tego osoby.

A Wy jakie znacie zabawy muzyczne dla dzieciaków? Piszcie swoje propozycje w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak spędzić wakacje w mieście?
Następny artykułKształcenie specjalne – dla kogo?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here