Ogromna światowa popularność blogów przyciągnęła uwagę specjalistów od marketingu, którzy od samego początku zaczęli w nich upatrywać narzędzia mogącego mieć zastosowanie w komunikacji marketingowej. Blogi stały się o tyle efektywną formą komunikacji, że szybko zostały zaadaptowane w czysto komercyjnych celach – tym bardziej, że tradycyjne formy komunikacji stają się dla firm coraz kosztowniejsze i coraz mniej efektywne. Obecnie blog stanowi niezwykle rozbudowane medium komunikacyjne, gdzie – oprócz codziennych wpisów – umieszczane są zdjęcia, filmy czy komentarze innych internautów, jak również linki do interesujących stron.
Obserwując tendencje rynkowe należy jednoznacznie stwierdzić, że warto jest założyć blog firmowy – głównie z tego względu, że nadaje się on doskonale do działań związanych z public relations. Każde przedsiębiorstwo, które chce zyskać lojalnych klientów, zbudować swój pozytywny wizerunek w ich oczach i umocnić w długim okresie swoją przewagę konkurencyjna na rynku nie może lekceważyć internautów. Blog firmowy jest bowiem doskonałym kanałem komunikacji, umożliwiającym interakcję między przedsiębiorstwem i jego klientami.
Blog firmowy może być prowadzony bezpośrednio przez firmę lub w imieniu firmy. Na blogu firmowym można prowadzić dwojakiego rodzaju działania: czysto marketingowe, bezpośrednio związane ze zwiększeniem sprzedaży lub związane z budowaniem odpowiednich relacji pomiędzy firmą a otoczeniem, do których zaliczyć należy wszystkie działania składające się na public relations.
Działania marketingowe na blogu powinny być prowadzone w ścisłej współpracy ze specjalistami od PR-u. Warto wspomnieć, że blog – aby nie stracił na popularności – winien stwarzać wrażenie kanału komunikacji nieco mniej oficjalnego niż strona internetowa.
Podsumowując można stwierdzić, że blog firmowy – oprócz bycia doskonałym narzędziem marketingowym – stanowi sposób na wyróżnienie się firmy spośród konkurencji, jak również sposób na sprawną i rzeczową komunikację z klientem. Warto także pamiętać, że dobra informacja powinna być napisana prostym językiem, zawierać nowe wiadomości (np. o nowym produkcie firmy, zmianach personalnych czy zmianach kapitałowych w przedsiębiorstwie), być rozsyłana we właściwym terminie, a ponadto powinna zainteresować odbiorcę medium, do którego jest adresowana. Osoba prowadząca Blog firmowy powinna także wziąć sobie do serca pewne zalecenia, które wiążą się z prowadzeniem systematycznego monitoringu mediów, nieunikania trudnych pytań, przyjmowania krytyki i bycia pewnym siebie. Trzeba także pamiętać o zasadzie: organizacja powinna mówić „jednym głosem”.
Czytacie jakieś blogi firmowe? Uważacie, że to dobry sposób na reklamę?