Osoby zamierzające uzyskać dotację unijną, planujące rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej, powinny posiadać status osoby bezrobotnej, a zatem koniecznej jest zarejestrowanie się w urzędzie pracy. Pomoc bezrobotnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej udzielana jest m.in na podstawie ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.). W przypadku mieszkańców terenów wiejskich możliwe jest uzyskanie dotacji związanych z tworzeniem lub rozwojem mikroprzedsiębiorstw. Dotyczy to w szczególności takiego zakresu działalności, jak: usługi dla ludności, usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa, usługi transportowe, komunalne, usługi turystyczne oraz związane ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem, rzemiosło, rękodzielnictwo, sprzedaż hurtowa i detaliczna czy wytwarzanie materiałów energetycznych z biomasy. Natomiast pozyskiwanie dotacji w przypadku rolników związane jest z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Program ten obejmuje realizację działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach czterech osi priorytetowych, finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków krajowych przeznaczonych na ten cel w ustawie budżetowej.
Dotacja z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej stanowi formę bezzwrotnej pomocy finansowej i przyznawana jest przez powołane w tym celu instytucje publiczne, wdrażające programy pomocowe. W okresie na lata 2007-2013 utworzono zarówno programy ogólnokrajowe, jak i regionalne, a zakres pomocy jest bardzo szeroki i obejmuje projekty związane realizacją nowych inwestycji w produkcji bądź usługach.
W celu otrzymania dotacji należy złożyć dokumenty aplikacyjne do właściwego konkursu ogłoszonego przez instytucję wdrażającą. Przygotowanie dokumentów aplikacyjnych należy rozpocząć od pracy z generatorem wniosków (aplikacja dostępna przez Internet). Jest to narzędzie służące do przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, umożliwiające tworzenie, edycję i drukowanie wniosków o dofinansowanie projektów.
Wniosek wypełnia się zgodnie z pojawiającymi się instrukcjami. Ponadto – w celu zweryfikowania poprawności sporządzonego dokumentu – należy posługiwać się opcją „sprawdź”, która umożliwi zbadanie wszystkich części wniosku. Jest to szczególnie istotne dla osób, które mają problemy ze stworzeniem szczegółowego budżetu i harmonogramu. Na koniec warto także porównać sumę kontrolną wersji papierowej wniosku z wersją elektroniczną.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.