Zarządzanie wiekiem to pojęcie jeszcze mało rozpoznawalne na polskim rynku, jednakże bardzo szybko zyskujące na znaczeniu. Obejmuje ono bardzo szeroki wachlarz zagadnień z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi takich jak: planowanie zatrudnienia, rekrutacja pracowników, dobór form zatrudnienia i organizacji pracy, długość i organizacja czasu pracy, kształtowanie treści pracy, wynagrodzeń, ocenianie i motywowanie oraz zarządzanie rozwojem i karierą zawodową w kontekście wieku pracowników.

Skuteczne zarządzanie wiekiem w firmie pozwala uczynić z niej miejsce przyjazne osobom starszym poprzez odpowiednie zorganizowanie narzędzi i środowiska pracy tak aby osoby te czuły się komfortowo i w pełni mogły wykorzystać swój potencjał i wieloletnie doświadczenie. Ważna jest także właściwa organizacja współdziałania pomiędzy pracownikami w różnym wieku, umożliwiająca transfer wiedzy i doświadczeń pomiędzy różnymi pokoleniami pracowników oraz uzupełnianie umiejętności i perspektyw. Pracodawcy powinni mieć świadomość iż zarządzanie wiekiem przyniesie wymierne efekty tylko w sytuacji gdy nastawione będzie na długofalowe działania i całościowe spojrzenie na ścieżki kariery pracowników i ich rozwój.

Cykl pracy zawodowej dzieli się na kilka etapów związanych z wiekiem pracownika, z czasem siły fizyczne i możliwość koncentracji osłabiają się w zamian za to kumuluje się wiedza, doświadczenie i umiejętność współdziałania z innymi ludźmi. Fachowcy wyróżniają trzy poziomy zarządzania wiekiem:

– indywidualny (ciągłe uaktualnianie wiedzy i umiejętności, działania zmierzające do jak najdłuższego utrzymania zatrudnienia przez konkretnego pracownika);

– z punktu widzenia organizacji ( odpowiednie szkolenie kadr w zakresie postępowania ze starszymi pracownikami, dbanie o odpowiednią ergonomię pracy itp.);

– z punktu widzenia polityki pracy (starzenie się siły roboczej, imperatywy polityki państwowej).

Istotnym elementem zarządzania wiekiem jest także dbanie o ergonomię pracy poprzez z jednej strony podejmowanie działań mających na celu promocję zdrowego trybu życia, właściwego odżywiania się i aktywności fizycznej, z drugiej zaś strony odpowiednie projektowanie miejsc pracy , tak aby nie prowadziły one do urazów i nie miały negatywnego wpływu na stan zdrowia pracowników.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here