Metody wykorzystywane w marketingu partyzanckim odnoszą bardzo ciekawy skutek. Wiadomości o ciekawej reklamie są przenoszone z ust do ust za pomocą plotki. Zdjęcia wlepek czy pokrytych reklama murów, umieszczane są na portalach społecznościowych, tak jak i filmiki z eventów. To dodatkowy atut tej formy reklamy. Renomowane duże firmy raczej nie mogą sobie pozwolić na reklamowanie swoich usług partyzanckimi metodami. Dbałość o reputacje nie pozwala im na podejmowanie takich działań. Niektórym jednak firmom właśnie marketing partyzancki wyrabia taka reputację o jaka walczą. Sklepy muzyczne, sportowe, studia tatuażu, praktycznie każda firma, która w tej formie reklamy widzi swoją możliwość pozyskania choć kawałeczka z rynkowego tortu.
Marketing partyzancki w większej mierze trafia do młodego odbiorcy, nawet takiego, który unika tradycyjnej reklamy. Odbiorca chcąc nie chcąc zainfekowany zostaje memami (informacjami zapisanymi w mózgu) Metoda ta jest przydatna przy promowaniu postaw i stylów bycia, oraz produktów z nimi związanych. Potrafi wykreować dodatkową wartość produktu, tworząc z niego symbol statusu, nośnik wartości. Jest jednak źle znoszona przez konserwatywnego odbiorcę. Dlatego polecana jest tej grupie przedsiębiorców, która wie w jaką grupę klientów chce trafić. Największą jednak zaletą marketingu partyzanckiego, jest jego cena. Stosowanie jej w obrębie lokalizacji firmy jest bardzo tanie. Koszt produkcji i dystrybucji wlepki jest znikomy przy koszcie reklamy telewizyjnej. Na dużą skale w Polsce ten typ reklamy wykorzystał Play, Frugo, czy Heyah.
Główne założenia przy tworzeniu kampanii partyzanckiej to minimum wysiłki maksimum efektów. Wykorzystanie otaczających firmę możliwości, promowanie się wszędzie tam, gdzie dostrzeże się grupę docelową, dostosowanie strategii do odbiorcy, wykorzystanie zachowań społecznych, ale przede wszystkim unikatowe myślenie. Wykraczanie poza schematy i konwencje.
Uwaga!
Stosowanie marketingu partyzanckiego wraz z innymi mniej lub bardziej konwencjonalnymi metodami może przynieść tak jak pisałam wyżej nie tylko podniesienie sprzedaży, ale kreowanie wizerunku, specyficznego stylu życia. Doskonałym przykładem na ogromny sukces jest firma Harley Davidson. Kojarzy nam się nie tylko z doskonałymi motocyklami. Wiąże się z cała filozofią dzikości wolności, niezależności. Stylu życia oznaczającego brak granic i brak niemożliwych przedsięwzięć. Taki efekt daje tylko przemyślana i latami wypracowywana reklama w połączeniu w budowaniem marki.
Typowe “masowe” strategie marketingowe, są coraz mniej skuteczne. Klienci są coraz bardziej odporni na sugestie sprzedawców. Reklama staje się dla nich nużąca i uciążliwa. Marketing partyzancki to całkowita zmiana podejścia i myślenie. Bycie niekonwencjonalnym może wybudzić uśpionego tradycyjną formą reklamy konsumenta.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.