Co wyróżnia usługi o charakterze ciągłym?

Usługi są zdefiniowane przez art. 19 ust. 5 ustawy o VAT, natomiast ciągłość sprzedaży określa § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie faktur. Ciągłość usług w przepisach prawnych wiąże się ze stałym, powtarzającym się, nieprzerwanym charakterem świadczeń. O tym, że usługi świadczone są w sposób ciągły przesądza nie tylko nieprzerwany charakter tych procesów, ale również to, że powtarzają się one z określoną częstotliwością (regularne zamawianie usług w zależności od potrzeb) decyduje o uznaniu usług za ciągłe.

Rozliczanie usług ciągłych odbywa się w okresie miesiąca, kwartału lub roku, w zależności od ustaleń stron. Umowa w tym przypadku jest zwykle zawierana na długi czas, a faktura, tak jak w odniesieniu do innego rodzaju usług musi zostać wystawiona przez sprzedawcę najpóźniej 7 dni po dokonaniu sprzedaży. W określonych sytuacjach na fakturze można podać jedynie miesiąc i rok dokonania transakcji. Dotyczy to: bezgotówkowego przewozu, wywozu nieczystości i odpadów komunalnych, dostawy wody, usług w zakresie abonamentu na telefon, utrzymania domeny internetowej, serwisu internetowego, abonamentu miesięcznego strony internetowej, e-mail, łącza stałego itp., wdrożenia i serwisowania urządzeń i programów komputerowych.

Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług o charakterze ciągłym

W przypadku usług o charakterze ciągłym obowiązek podatkowy powstaje najczęściej z chwilą wystawienia faktury VAT. W odniesieniu do wymienionych w art. 19 ust. 13 ustawy o VAT usług, obowiązek podatkowy powstaje na szczególnych zasadach i nie jest związany z wystawieniem faktury VAT. Usługi te to np. usługi komunikacji miejskiej lub usługi telekomunikacyjne i radiokomunikacyjne, w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. W odniesieniu do tych usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty za usługę lub zgodnie z terminem płatności ustalonym umownie lub umieszczonym na fakturze. Jedynie jeśli termin płatności nie został ustalony o powstaniu obowiązku podatkowego decyduje faktura (moment podatkowy nie powinien jednak nastąpić później niż 7 dni od wykonania usługi).

Źródła:

[1] Elżbieta Rogala, Usługi o charakterze ciągłym, e-podatnik.pl, dostępny w Internecie: http://www.e-podatnik.pl/artykul/poradnik_malej_firmy/16788/Uslugi_o_charakterze_ciaglym.html.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here