B2B to zespół relacji zachodzących między przedsiębiorstwami. Wszystkie te działania biznesowe jakie mają miejsce pomiędzy firmą a inną firmą, dystrybutorami, punktami sprzedaży, partnerami biznesowymi i innymi firmami.
Najprostszym przykładem firm o profilu B2B są hurtownie Makro czy Selgros. Jest to przykład bardzo trywialny. Sieć powiązań B2B jest ogromna, a liczba i sposób nawiązywania relacji jeszcze większa. Każdy sklep detaliczny potrzebuje podhurtowni, każda pod-hurt hurtownia, każda hurtownia – zakładu produkcyjnego.
Wszelkie te relacje można już nawiązywać za pomocą platform internetowych, na których firmy nawiązują miedzy sobą współpracę, w oparciu o najdogodniejsze dla siebie warunki, bez konieczności odbywania setek rozmów z „wyszkolonymi na skuteczną sprzedaż” przedstawicielami handlowymi. Platformy B2B ułatwiają integracje procesów biznesowych pomiędzy firmami. Pomagają w procesie zawierania umów i transakcji w oparciu o środki elektroniczne. Dostęp do internetu znacznie ułatwia i usprawnia przebieg transakcji. Zmniejsza czas trwania procesu, a co za tym idzie obniża koszty.
Uwaga!
Każdy zakład produkcyjny (i sklep detaliczny) dostawcy materiałów biurowych, ubrań roboczych, rozwiązań informatycznych itp. Nawiązanie stałych relacji następuje w trzech fazach. Pierwsza to gromadzenie informacji o firmie lub o produkcie, jaki oferuje. Druga to negocjacje, trzecia zaś – realizacja. Tradycyjnie opiera się to na osobistych spotkaniach i rozmowach.
Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.