Wiedzieli o tym specjaliści od reklamy, stąd szybka ich reakcja w postaci Social marketingu. Polega on na komunikacji z potencjalnym klientem za pomocą serwisów społecznościowych. Umieszczane są na nich filmiki, artykuły, obrazy, krótkie notki, watki dla forumowiczów, tworzone całe kampanie czy akcje promocyjne. Wykorzystywane są ku temu strony tematyczne, portale społecznościowe jak Nasza klasa, Facebook, Twitter, blogi, fora internetowe. Wszystkie te miejsca w sieci, które odwiedzane są przez liczne grupy ludzi.
Jeśli ktoś chce się dowiedzieć, jak zastosować socjal marketing w swojej firmie, należy przede wszystkim znać płynące z niego korzyści, a także zagrożenia. Za pomocą internetu, konkretnie portali społecznościowych, przedsiębiorcy mogą dotrzeć ze swoją reklamą, do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. Umieszczenie ciekawej notki nie wymaga jej zareklamowania. Internauci w niewiarygodnie szybkim czasie, rozprzestrzenią jej treść miedzy sobą. Niewątpliwa korzyścią jest zwiększenie ruchu na firmowej stronie internetowej. Wspomniana wyżej interesująca notka może skłonić internautę do odwiedzenia naszej strony, do zapisania się na newsletter, ostatecznie do podjęcia współpracy czy dokonania zakupu. Im więcej będzie naszej firmy w internecie, tym więcej klientów zdoła ona pozyskać. Więcej potencjalnych klientów jest w stanie pozyskać firma istniejąca w Internecie. Kolejnym profitem jest zmniejszenie wydatków, jakie pochłania marketing. Socjal marketing jest darmowy. Stworzenie swojego profilu w serwisie czy dodanie artykułu nic przedsiębiorce nie kosztuje. Jedynie opłatę za dostęp do Internetu i czas na to poświęcony. Kampanie w internecie powinny jednak być organizowane wraz z innymi narzędziami, co jest jak najbardziej oczywiste. Dzięki social marketingowi, będziemy w stanie pozyskać nie tylko klientów, ale i partnerów handlowych.
Dla przykładu najpopularniejszymi w Stanów Zjednoczonych narzędziami w marketingu społecznym są Twitter i Facebook. Pierwszy jest rodzajem mikrobloga, na którym internauci tworzą krótkie notki, a to szalenie popularna forma kontaktu z przyjaciółmi, rodziną i partnerami handlowymi. Notki odpowiadają na banalne pytanie: „co robisz?”. Firma może posiadać profil i informować na nim jaki produkt wypuszcza na rynek, jaką kampanię przygotowuje, w jaką akcję charytatywną się włącza itp. Facebook z kolei, jest odpowiednikiem polskiej Naszej Klasy. Portal pozwala na stworzenie profilu utrzymywanie kontaktu ze znajomymi, wymianę informacji, wiadomości, zdjęć, linków do ciekawych stron, czy materiałów i innych.
Korzyści płynące z kampanii social marketingowej, są jednoznaczne. Minusem jest to, że przede wszystkim nie każda firma może sobie pozwolić na tego typu działania marketingowe. Profil działalności gospodarczej, czasem zwyczajnie nie pozwala na użycie tego narzędzia. Należy pamiętać, że portale społecznościowe są odwiedzane przez pewien rodzaj klienta. Ludzi młodych, zapracowanych, dynamicznych. Tchnienie świeżości w firmie to doskonały pomysł, warto zastanowić się nad taką organizacją kampanii, która przyniesie nam pozytywną reklamę. Umieszczając filmik czy artykuł, powinniśmy liczyć się z tym, że może zostać nagłośniony nie jako reklama dobrego produktu, ale jako żart wysyłany koledze z pracy. Przygotowaniem kampanii wraz z treścią zamieszczanych materiałów powinien zająć się specjalista. Z całą pewnością social marketing to temat warty zastanowienia.
Uwaga!
Podsunięcie tego pomysłu swojemu managerowi od reklamy jest wskazane. Jeśli chodzi o pracodawców, zanim odmówią założenia konta na Facebooku, niech się zastanowią czy stać ich na „nieistnienie w sieci”.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.