Podobny efekt możemy stworzyć w programie graficznym. Musimy tylko pamiętać, że oryginalne cyjanotypy miały najbardziej niebieskie ciemne partie zdjęcia. Odbitki cechowały się niskim kontrastem. Dawniej cyjanotypy powstawały na grubym papierze o wyraźnej fakturze. Nawet ten detal możemy zaimitować w programie graficznym.
Najpierw musimy przekonwertować zdjęcie do czerni-bieli. Możemy skorzystać z „Mieszania kanałów” ustawiając identyczną wartość dla kanału niebieskiego i zielonego. Dawne szklane tafle nie były wrażliwe na czerwień, dlatego z powodzeniem możemy wyłączyć ten kolor z naszego zdjęcia, aby uzyskać bardziej autentyczny rezultat. Ten sam efekt możemy uzyskać zmniejszając nasycenie kolorów. Kolejnym krokiem będzie utworzenie nowej warstwy. Wybieramy „Warstwa”, następnie „Nowa warstwa wypełnienia” i „Kolor kryjący”. Wybieramy kroplomierz i klikamy na ładny niebieski kolor. Mogą to być, na przykład, wartości: R: 5, G: 65 i B: 125. Jeśli teraz klikniemy „OK” zdjęcie oryginalne zniknie za warstwą wypełnioną niebieskim kolorem. Aby nasze zdjęcie ukazało się ponownie , zmieniamy tryb mieszania warstwy wypełnionej niebieskim kolorem na „Nakładka”. Intensywność koloru niebieskiego możemy regulować za pomocą suwaka „Krycie”. Poprawiamy kontrast naszego zdjęcia. Możemy w tym celu skorzystać z „Poziomów”. Przesuwamy tutaj skrajne suwaki „Poziomów wyjścia” (na dole, pod histogramem) do środka, przyciemniając tym samym zarówno jasne partie zdjęcia jak i cienie.
Na koniec dodajemy teksturę do naszego cyjanotypu. Klikamy w pasku menu u góry na „Filtr”, następnie „Tekstura” i wybieramy, na przykład, „Piaskowiec”. Bawimy się suwakami aż do uzyskania satysfakcjonującego rezultatu. Polecam wartość Relief ustawić gdzieś pomiędzy 2 a 5, a Skalowanie dobrać według własnych upodobań. I nasz cyjanotyp gotowy.
Eksperymentowaliście kiedyś z efektem cyjanotypu w programie graficznym? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.