MATERIAŁY Na początku kilka słów o potrzebnych materiałach. Rysować można ołówkami, sztyftami grafitowymi, węglem, sangwiną, kredą, możliwości jest wiele, ale my skupimy się na rysowaniu ołówkiem. Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w papier i ołówki różnych twardości (ołówki miękkie oznaczone są symbolem B, ołówki twarde symbolem H, a ołówki półtwarde mają symbole HB i F; do celów artystycznych najczęściej wykorzystywane są ołówki półtwarde i miękkie). Przyda się również gumka do ścierania i papier. Jeśli chodzi o papier to dobrym rozwiązaniem na początek jest szkicownik. Na rynku jest bardzo bogaty wybór papierów dla artystów, od gładkich po gruboziarniste, można więc próbować różnych rodzajów, porównując uzyskany na danym papierze ślad kreski i wybrać najlepszy dla siebie.
PRZED ROZPOCZĘCIEM RYSOWANIA Zaczynając rysować wybierzmy większy format arkusza, będzie nam się łatwiej pracowało. Jeśli rysujemy na siedząco, to przyjmujemy taką pozycję, aby mając rysunek przed sobą swobodnie obejmować go wzrokiem, a ołówek trzymać na wysokości ramion.Rysując w pozycji stojącej przy sztaludze musimywyregulować odpowiednio wysokość na której znajduje się rysunek i ustawić się względem niego tak aby swobodnie operować ręką podczas rysowania. Gdy jesteśmy już dobrze ustawieni, chwytamy ołówek w dłoń i tutaj uwaga – nie należy trzymać ołówkatak jak długopisu. Starajmy się chwycić go tak jakbyśmy trzymali w dłoni pędzel, pozwoli nam to na większą swobodę ruchu i płynniejsze operowanie kreską.
ĆWICZENIA Na początek wykonajmy kilka ćwiczeń: rysujmy linie proste, linie płynne, regularne i nieregularne. Zobaczmy, jaki otrzymamy efekt stosując różne twardości ołówków, narysujmy linie ostre, krzyżujące się, miękkie, rozmażmy ołówek. To ćwiczenie może wydawać się proste i niepotrzebne, jednak pomaga opanować kreskę, poćwiczyć rodzaje wypełniania płaszczyzn i „wyrobić” ruchy ręki. Następnym zadaniem jest rysowanie figur geometrycznych: kuli, sześcianów itp. Narysujmy kulę i spróbujmy zacieniować ją, nakładająckolejne linie wypełnienia.Obserwujmy uważnie jak na płaszczyźnie rozkładają się cienie, a gdzie pada światło. Rysowanie brył to również dobry sposób na ćwiczenie perspektywy. Nie przejmujmy się początkowymi niepowodzeniami, tutaj ważnesą ćwiczenia i cierpliwość.
Rys.: Olga Młodawska
SZKIC Teraz możemy przejść do szkicu. Wybierzmy obiekt, który chcemy narysować, na początek niech to będzie jakiś prosty układ złożony np. z dzbanka i owoców. Na tym etapie bardzo ważna jest odpowiednia kompozycja obrazu i zachowanie proporcji. Dla ułatwienia ustalmy sobie geometryczną strukturę rysowanego modelu, okrąg posłuży do wyprowadzenia kształtu jabłka, walec dzbanka itp. Pamiętajmy o zasadzie, że jeśli mamy ustawioną martwą naturę lub modela, to wykonując rysunek nie rysujemy go z pamięci, ale spoglądamy co pewien czas i obserwujmy model. Szkic wykonujemy nakreślając kształty zdecydowanymi kreskami, starajmy się unikać krótkich i niepewnych linii (później niepotrzebne linie możemy wymazać). Szkic jest bardzo ważny gdyż stanowi podstawę do dalszej pracy. Już w fazie szkicu zaznaczamy ołówkiem miejsca najbardziej zacienione, dlatego uważnie przyjrzyjmy się skąd pada i jak rozłożone jest światło. Ważne jest również aby szkic był wyraźny jednak w miarę delikatny, nie rysujmy nazbyt grubych konturów przedmiotów. Pamiętajmy, żeby co jakiś czas odejść kilka kroków od rysunku i spojrzeć na niego „świeżym okiem” gdyż z pewnej odległości widać mankamenty i łatwiej nam skorygować naszą pracę.
Gdy mamy już szkic zajmujemy się dalszym dopracowaniem rysunku, nałożeniem światłocienia i różnicowaniem powierzchni rysowanych obiektów. Pamiętajmy aby starać się oddać różne faktury powierzchni z jakich wykonane są poszczególne przedmioty, nie kreskujmy tylko w jedną stronę, używajmy różnych twardości ołówków, zostawiać gładkie powierzchnie itp.
Dlaczego chcielibyście nauczyć się rysować? Co lubicie rysować? Dajcie znać.