1. Wzmocnienia palców i pięt – są to najczęściej wstawione metalowe elementy. Ich zadaniem jest ochrona kierującego pojazdem przed urażeniami podczas zarówno uderzeń stopą podczas wypadku, jak i codziennej jazdy, podczas której może się zdarzyć najechanie na stopę motocyklisty.

2. Sztywna, płaska podeszwa, z niewielkim obcasem – buty motocyklowe nie powinny posiadać wymyślnych kształtów podeszwy, ponieważ płaska forma pozwala na oparcie stopy na maksymalnie całej powierzchni drogi, zapewnia to stabilność i maksymalną przyczepność stopy w warunkach np. odpychania się stopami podczas manewrów. Sztywna podeszwa ułatwia operowanie dźwigniami, nie powoduje nieprzyjemnego uczucia wbijania się po długiej trasie podnóżków stopy i dodatkowo zabezpiecza stopę przed zwichnięciem w razie wypadku.

3. Wstawki wzmacniające górną cześć obuwia przed wytarciem – ciągłe zmienianie biegów powoduje szybsze zużycie się górnej części obuwia, która to część w zwykłych butach nie jest przystosowana do tego typu aktywności. Buty motocyklowe powinny być wyposażone we wstawki zapobiegające wycieraniu się buta podczas wbijania biegów w górę.

4. Wysoka odporność na wilgoć – bez względu na rodzaj obuwia, zawsze powinno ono zapewniać ochronę przed wilgocią, bezpośrednie wystawienie na zewnętrzne czynniki atmosferyczne determinuje odporność na deszcz, zachlapanie i stanie w wodzie. Jeśli obuwie nie jest wodoszczelne, w krótkim czasie ulegnie przemoczeniu, co podczas dalszej podróży będzie bardzo nieprzyjemne.

5. Odporność na chemikalia – obsługa motocykla oznacza częsta styczność obuwia z olejami, benzyną i innymi chemikaliami używanymi w konserwacji i eksploatacji motocykla. Zwykłe buty mogą szybko ulec zniszczeniu wchodząc z nimi w reakcję, dlatego wszystkie materiały użyte w produkcji butów motocyklowych muszą być na nie odporne, oznacza to również niewchłanianie ich do wewnątrz obuwia, a więc zabezpieczenie także stóp.

Uwaga!

Dodatkowe elementy obuwia związane są bezpośrednio z ich charakterem, i tak buty miejskie są zwykłe niskie, lecz powinny chronić minimalnie kostkę. W przypadku tego typu obuwia przydatne jest ich oddychanie i elastyczność, bowiem zwykle stosowane są do codziennej jazdy, także do krótkich przechadzek.

Buty sportowe wyróżniają się większa długością, chronią kostki a także część piszczeli. Dobre buty muszą w tych miejscach zawierać miękkie ochraniacze i usztywnienia zapobiegające skręceniu nogi. Jeśli uprawiamy ekstremalną jazdę po torze, przydatne będą również ślizgi, czyli plastikowe wstawki na  zewnętrznej stronie czubków butów, chroniące przed kontaktem z asfaltem podczas mocnego przechyłu motocykla.

Do turystyki konieczne będą wysokie skórzane buty, które ochronią stopy przed wiatrem i wilgocią. Większość modeli nie jest wyposażona w wentylację, która podczas deszczowej pogody jest źródłem zawilgocenia nóg. Podobnie jak obuwie sportowe, mile widziane są dodatkowe ochraniacze na kostki i piszczele.

Buty offroadowe to najbardziej pancerne spośród wszystkich. Są obuwiem wysokim, sztywnym, dzięki czemu maksymalnie chronią nogę nie tylko przed uderzeniem, ale także przed bardzo groźnym skręceniem. Buty te często mają kontakt z podłożem, dlatego są maksymalnie wodoszczelne i wzmocnione stalowymi elementami w okolicach palców i pięt. Powinny zostać dobrze dobrane do stopy.

A Wy jakie buty wybraliście? Jesteście z nich zadowoleni? Podzielcie się swoimi opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułOdzież motocyklowa – jaką wybrać?
Następny artykułJakie rękawice motocyklowe wybrać?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here