W celu zakonserwowania linek, konieczne jest ich całkowite zdemontowanie. Wiele poradników uznaje to za zbędną czynność, lecz jeśli chcemy naprawdę dobrze pozbyć się zabrudzeń z wnętrza linki i sprawić, że smar dotrze do całej linki, demontaż jest obowiązkowy. W celu wyczyszczenia linki należy postępować według poniższych kroków:

1. Po zdemontowaniu linki, należy ją powiesić pionowo, co ułatwi penetrację jej pancerza przez środek czyszczący.

2. Przygotowujemy igłę i strzykawkę, którą podamy środek czyszczący.

3. Do strzykawki wlewamy wybrany środek czyszczący – benzynę lub specjalny środek czyszczący.

4. Staramy się pod dużym ciśnieniem wlewać środek do środka linki do momentu, aż zacznie wyciekać z drugiego końca.

5. Pozostawiamy na kilka minut linkę, czekając aż cały środek wyleci, podgrzewając linkę np. suszarką przyspieszymy odparowanie środków czyszczących z pancerza linki – będą one szkodliwe dla kolejnego etapu – smarowania.

Po oczyszczeniu linki jest ona gotowa do smarowania, odbywać się to będzie  w podobny sposób, lecz tym razem możemy się posłużyć specjalnym środkiem w sprayu, który jest łatwy w dozowaniu. Dla tych którzy nie są zwolennikami takiego sposobu smarowania pozostaje klasyczna metoda, która opiera się na wykorzystaniu mieszanki smaru grafitowego i oleju przekładniowego. Jest to sprawdzona metoda, która gwarantuje prawidłową pracę linki, likwiduje ryzyko szybkiego zatarcia się linki po zamontowaniu i zabezpiecza linkę przed korozją. Poniżej sposób smarowania:

  • Krok pierwszy

    Przygotowanie mieszanki smaru grafitowego i oleju przekładniowego polega na dobraniu ich w proporcji 1:1, a następnie ogrzewaniu w celu rozpuszczenia smaru i zmieszania się z olejem. Smar zapewni po ostygnięciu ochronę przed korozją i wypłukaniem, a olej zapewni płynne działanie linki i ułatwi rozprowadzenie mieszanki w pancerzu. Podgrzewanie warto stale kontrolować, a także obowiązkowo mieszać.

  • Krok drugi

    Linka powinna wisieć pionowo, w przeciwnym razie ryzykujemy nierównomierne rozprowadzenie środka smarującego.

  • Krok trzeci

    Środek należy wprowadzać w stanie gorącym, w tej postaci jest płynny i wypełni cały pancerz.

  • Krok czwarty

    Po wypłynięciu środka z drugiej strony linki warto wykonać nią kilka ruchów i zaprzestać uzupełniania.

  • Krok piąty

    Po chwili gdy środek wystygnie i wypełni pancerz, linka jest gotowa do montażu.

  • Jak często konserwujecie motocykl? Dajcie znać.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzym, jak smarować łańcuch motocyklowy?
Następny artykułPozycja na motocyklu – jak prawidłowo siedzieć?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here