W celu zakonserwowania linek, konieczne jest ich całkowite zdemontowanie. Wiele poradników uznaje to za zbędną czynność, lecz jeśli chcemy naprawdę dobrze pozbyć się zabrudzeń z wnętrza linki i sprawić, że smar dotrze do całej linki, demontaż jest obowiązkowy. W celu wyczyszczenia linki należy postępować według poniższych kroków:
2. Przygotowujemy igłę i strzykawkę, którą podamy środek czyszczący.
3. Do strzykawki wlewamy wybrany środek czyszczący – benzynę lub specjalny środek czyszczący.
4. Staramy się pod dużym ciśnieniem wlewać środek do środka linki do momentu, aż zacznie wyciekać z drugiego końca.
5. Pozostawiamy na kilka minut linkę, czekając aż cały środek wyleci, podgrzewając linkę np. suszarką przyspieszymy odparowanie środków czyszczących z pancerza linki – będą one szkodliwe dla kolejnego etapu – smarowania.
Po oczyszczeniu linki jest ona gotowa do smarowania, odbywać się to będzie w podobny sposób, lecz tym razem możemy się posłużyć specjalnym środkiem w sprayu, który jest łatwy w dozowaniu. Dla tych którzy nie są zwolennikami takiego sposobu smarowania pozostaje klasyczna metoda, która opiera się na wykorzystaniu mieszanki smaru grafitowego i oleju przekładniowego. Jest to sprawdzona metoda, która gwarantuje prawidłową pracę linki, likwiduje ryzyko szybkiego zatarcia się linki po zamontowaniu i zabezpiecza linkę przed korozją. Poniżej sposób smarowania:
-
Krok pierwszy
Przygotowanie mieszanki smaru grafitowego i oleju przekładniowego polega na dobraniu ich w proporcji 1:1, a następnie ogrzewaniu w celu rozpuszczenia smaru i zmieszania się z olejem. Smar zapewni po ostygnięciu ochronę przed korozją i wypłukaniem, a olej zapewni płynne działanie linki i ułatwi rozprowadzenie mieszanki w pancerzu. Podgrzewanie warto stale kontrolować, a także obowiązkowo mieszać.
-
Krok drugi
Linka powinna wisieć pionowo, w przeciwnym razie ryzykujemy nierównomierne rozprowadzenie środka smarującego.
-
Krok trzeci
Środek należy wprowadzać w stanie gorącym, w tej postaci jest płynny i wypełni cały pancerz.
-
Krok czwarty
Po wypłynięciu środka z drugiej strony linki warto wykonać nią kilka ruchów i zaprzestać uzupełniania.
-
Krok piąty
Po chwili gdy środek wystygnie i wypełni pancerz, linka jest gotowa do montażu.
Jak często konserwujecie motocykl? Dajcie znać.