Siedząc na kanapie motocykla podczas zwykłego podróżowania należy stosować do kilku prostych zasad, dzięki którym łatwiej będzie dopasować się do sytuacji na drodze:

1. Ręce na kierownicy powinny delikatnie spoczywać. Nie należy kurczowo trzymać się jej, ściskać manetek, ani zbyt mocno opierać. Mocny nacisk na kierownicę sprzyja przechodzeniu drgań na stawy łokciowe i nadgarstki, z czasem wywołuje to mrowienie w kończynach i bóle stawów.

2. Klamki powinny być wyregulowane tak, by nie wymuszały wygięcia nadgarstków, podczas dłuższej jazdy. Taka pozycja szybko da się we znaki, dłonie powinny spoczywać w linii prostej do przedramienia.

3. Plecy powinny być wyprostowane, ewentualnie lekko przygarbione jeśli jedziemy z większa prędkością, mocne zgarbienie powoduje utrudnione krążenie do dolnych partii ciała, w efekcie szybko zdrętwieją kierowcy nogi.

4. Nogi powinny znajdować się blisko bak, w przypadku wykonywania nagłych manewrów, ściśnięcie zbiornika paliwa udami daje większa kontrolę nad motocyklem i ułatwia wykonywanie szybkich zmian toru jazdy, lub przechodzenie do wychylenia się w zakręcie.

5. Ułożenie nóg w wielu modelach motocykli można korygować regulując położenie manetek i wysokość siedzenia.

6. Stopy powinny być skierowane w stronę silnika, podnóżki powinny dokładnie przylegać do śródstopia.

7. Dźwignie hamulca i zmiany biegów zazwyczaj posiadają regulację, którymi dobieramy kąt ich położenia tak, aby stopa obsługiwała je bez potrzeby odrywania się od podnóżków.

Powyższe wytyczne są uniwersalnymi wskazówkami dotyczącymi jazdy na motocyklu, wychodząc od nich można łatwo dostosować pozycję do typu motocykla i stylu jazdy. Podczas szybkiej jazdy warto pamiętać, aby pochylić ciało w stronę kierownicy, ekstremalnie kładąc się na baku motocykla, zniweluje to wpływ pędu powietrza na pozycje kierowcy i zwiększy precyzję prowadzenia. Odwrotne zachowanie, czyli pełny wyprost tułowia zalecany jest podczas nagłego hamowania. Wyprost dodatkowo wspomoże cały proces, stawiając opór pędowi powietrza,a także pozwoli kontrolować opór jaki motocyklista będzie musiał stawić, żeby nie uderzyć w kierownicę.

Uwaga!

Jeśli mimo zachowania prawidłowej pozycji za kierownicą odczuwamy bóle pleców lub stawów, prawdopodobnie czas jazdy pokonuje nasz organizm wystarczy wtedy na chwilę stanąć na poboczu i rozprostować kości. Szybką ulgę przyniesie także krótka gimnastyka, pozwalająca przywrócić krążenie w zesztywniałych częściach ciała.

Macie jeszcze jakieś wskazówki? Podzielcie się nimi!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzym, jak smarować linki w motocyklu?
Następny artykułJaki kask do okularów? Jazda w okularach na motocyklu

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here