Pierwszym kontaktem ze skrzynią biegów jest wrzucenie jedynki w celu rozpoczęcia jazdy. Pierwsze jazdy mogą skutkować niezgraniem ruchu manetki gazu i klamki sprzęgła, dlatego warto poświęcić chwilę na ćwiczenia, dzięki temu unikniemy szybkiego zużycia sprzęgła i nauczymy się płynnie i efektywnie ruszać. W miarę nabierania prędkości przychodzi czas na wbijanie kolejnych, wyższych biegów. Przystępując do tej czynności powinniśmy rozpocząć od umiejscowienia stopy pod dźwignia biegów, następnie zamykamy gaz i wciskamy sprzęgło, po czym wciskamy dźwignię biegów i wbijamy kolejny bieg, następnie puszczamy płynnie sprzęgło i odkręcamy manetkę gazu. Im płynniej wykonamy wszystkie czynności tym płynniej zmienimy bieg na wyższy bez szarpnięć. Biegi należy dobrać tak, aby motocykl był w stanie płynnie przyspieszyć, jednocześnie nie pracując na wysokich obrotach. W miarę upływu czasu warto doskonalić zmianę biegów w sposób tak płynny jak to możliwe, z czasem zaowocuje to bardzo krótkim wysprzęglaniem lub nawet zmiana biegów bez użycia sprzęgła, co jest możliwe po poznaniu specyfiki skrzyni biegów, bez uszczerbku dla działających w niej mechanizmów.

Redukcja biegów może odbywać się w sposób podobny do wbijania wyższych biegów, czyli zwalniając kładziemy stopę na dźwigni biegów, wciskamy sprzęgło i zamykamy gaz, następnie wciskamy dźwignię biegów i puszczamy sprzęgło dodając gazu. Taka operacja często jednak spowoduje szarpnięcie motocykla i głośne wbicie niższego biegu, niesie to za sobą negatywny wpływ na stan skrzyni biegów. Można uniknąć tego nieprzyjemnego zjawiska, stosując międzygaz, czyli krótkie podniesienie obrotów silnika na moment zmiany biegów. Redukcja z międzygazem wymaga nabycia praktyki, dlatego zaleca się ćwiczenie jej stosowania jedynie w bezpiecznych warunkach. Przeprowadza się ją podobnie jak w zwykłej redukcji, kładąc stopę na dźwigni biegów, wciskając sprzęgło i jednoczesne krótko zwiększając obroty silnika. Istotne jest, aby sprzęgło w momencie ruchu manetką gazu odłączyło napęd na tyle, aby nie przyśpieszyć gwałtownie motocyklem. W momencie zwiększonych obrotów silnika wciskamy dźwignię biegów i redukujemy przełożenie. Bieg powinien wskoczyć płynnie i cicho, a po puszczeniu sprzęgła silnik powinien płynnie kontynuować pracę, bez zauważanego zwykle szarpnięcia.

Zarówno we wbijaniu wyższych biegów, jak i redukcji kluczowym elementem jest krótkie wysprzęglaniem silnika, zbyt długo wciśnięta klamka sprzęgła przyczyni się do szarpnięć i głośnych stuknięć w skrzyni, wieszczących nieprawidłowe zazębienie się kół w skrzyni. Im szybciej przeprowadzimy i precyzyjniej przeprowadzimy operacje zmiany biegów, tym mniejsze będzie zużycie skrzyni biegów w przeciągu kolejnych lat.

A Wy potraficie szybko i efektywnie zmieniać biegi?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJaką nawigację do motocykla wybrać?
Następny artykułJazda motocyklem w korku

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

1 KOMENTARZ

  1. Redukcja z miedzygazem nie skutkuje szarpaniem motocykla jeśli robi sie to w odpowiedni sposób.. Robi się tak aby moto nie szarpało ani do przodu, ani do tyłu 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here