Najbardziej widoczną i ewidentną będzie zmiana owiewek. Standardowe sportowe motocykle posiadają owiewki, które z pewnością będą dobrze służyły na drogach publicznych, ale w czasie ciągłego utrzymywania wysokich prędkości, szybko okaże się, ze nie są one doskonałe. Na rynku można bez większych problemów dostać sportowe odpowiedniki, które – jeśli są prawidłowo wykonane – poprawiają stabilność pojazdu na torze. Jeśli motocykl będzie wykorzystywany także na drogach, można pokusić się o przerobienie owiewek sportowych tak, żeby posiadały zamontowane na stałe oświetlenie lub przystosować go do szybkiej zmiany na oryginalny zestaw. Ochronę przed wiatrem zapewni zastosowanie sportowej szyby, lepiej chroniącej kierowcę.

Wysokie szybkości i ekstremalne warunki wymagają odpowiedniego ogumienia motocykla. Standardowe opony spiszą się nieźle, ale zastosowania specjalnych opon wyścigowych powinno zdecydowanie poprawić trakcję, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Wyścigowe opony to oczywiście typ slick, czyli nieposiadający bieżnika, wykonany z miękkiej gumy. Nie należy liczyć na długowieczność opon podczas wyścigów, najczęściej zestaw nowych opon wystarczy na kilka dni solidnych treningów. Ponieważ przyczepność opon wzrasta z ich temperaturą, dobrym pomysłem jest zakup koców elektrycznych, które owinięte wokół opon przed startem podnoszą ich temperaturę, pozwalając szybciej rozpocząć szybką jazdę. W sytuacji, gdy nie posiadamy koców, jedno, dwa okrążenia powinno się poświęcić na rozgrzanie i dotarcie (w przypadku nowych) opon.

Szczególnej uwagi wymaga również układ hamulcowy. Klasyczne wyposażenie motocykli nie przewiduje ciągłego i bardzo gwałtownego używania hamulca, dlatego po kilku okrążeniach całemu układowi grozi przegrzanie. Rozgrzane klocki hamulcowe i tarcze tracą na skuteczności, aby w końcu niemal całkowicie odmówić posłuszeństwa, rozgrzewając także płyn hamulcowy. Z tych powodów warto wyposażyć motocykl w sportowe elementy, czyli twarde klocki i tarcze hamulcowe. Specjalne serie tych podzespołów są odporne na przegrzanie, a nawet zyskują na skuteczności po ich nagrzaniu (zimne nie działają całkowicie skutecznie). Wymianie powinien podlegać również płyn hamulcowy, zaleca się użycie DOT 5, który sprawniej działa w ekstremalnych warunkach, lecz wymaga częstszej wymiany. Obowiązkowo należy wymienić również przewody hamulcowe na typ w stalowym oplocie, odporny na wysokie temperatury i poprawiający wyczucie hamulców.

Standardowe zawieszenie, nawet w typowo sportowych motocyklach, jest nastawione na pracę przy całej mocy silnika, lecz ma także zapewnić określony komfort w codziennej eksploatacji. Typowo sportowa jazda wymaga minimum dodatkowej regulacji zawieszenia, aby je usztywnić. Profesjonalne podejście do ścigania wymaga zastosowania sportowych serii zawieszenia. W przeciwnym wypadku motocykl po kilku okrążeniach straci stabilność, skutecznie zwalniając kierowcę.

Powyższe uwagi dotyczą podstawowego wyposażenia bardzo prostego motocykla wyścigowego – profesjonalne maszyny składają się w większości z robionych z myślą o sporcie elementów za naprawdę duże pieniądze. Motocykle te posiadają przecież dedykowane układy wydechowe, wzmacniane silniki i skrzynie biegów, lżejsze ramy i sportowy osprzęt. W realiach posiadane takiego motocykla wymaga zdobycia sponsora, który interesuje się tylko profesjonalistami, a w życiu codziennym wykorzystanie tego wszystkiego jest raczej niemożliwe.

Co jeszcze sprawdzacie przed wjazdem motocyklem na tor? Wypowiedzcie się w komentarzu!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCo zabrać ze sobą na tor motocyklowy?
Następny artykułCo zabrać ze sobą na wyprawę motocyklową?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here