Zawieszenie gwintowane

Wielu właścicieli samochodów osobowych lubi w swoim pojeździe „podłubać” lub powierzyć go specjalistom, którzy wprowadzą w niego odpowiednie zmiany. Do najczęściej stosowanych należą rozmaite formy tuningu, w wyniku którego samochód uzyskuje sportowy wygląd lub sposób działania. Szczególnie popularne są różnego typu ingerencje w obręb zawieszenia, co pozwala nie tylko zmienić rozmiar prześwitu między kołem a zawieszeniem, ale również poprawić najważniejsze parametry jazdy. Zapraszamy do krótkiego wprowadzenia w temat zawieszenia gwintowanego, z którego dowiesz się – dlaczego jest tak popularne oraz z jakich powodów warto je stosować.

Zawieszenie gwintowane – na czym to polega?

Zacznijmy od najbardziej podstawowej sprawy. Z jakich powodów w ogóle korzysta się z zawieszenia gwintowanego? Ingerencja taka przynosi rozmaite efekty, które dotyczą zarówno praktycznej, jak i estetycznej strony danego pojazdu. Przede wszystkim – pozwala na zmianę wysokości nadwozia w samochodzie, co ma znaczący wpływ na komfort jego prowadzenia. Ponadto, niektóre rodzaje zawieszenia gwintowanego mogą dodatkowo je usztywniać. Wówczas, mowa o zawieszeniu regulowanym.

Zawieszenie gwintowane ma dość zunimorfizowaną budowę. Składają się na nie cztery zestawy resorujące, wśród których znajdują się: sprężyny i amortyzator. Górna część korpusu amortyzatora jest nagwintowana, co pozwala właśnie na regulowanie prześwitu między kołem a resztą konstrukcji pojazdu. Regulacja ta odbywa się w stosunkowo prosty sposób – przy użyciu odpowiednich talerzy bądź nakrętek, na których znajdują się sprężyny. W czasie regulacji korzysta się z pomocy obecnego w zestawie klucza.

Zalety zastosowania zawieszenia gwintowanego

Zawieszenie gwintowane przynosi rozmaite korzyści dla użytkownika pojazdu. Przede wszystkim – znacząco poprawia trakcję samochodu, co nie pozostaje bez wpływu na komfort i przebieg jazdy. Ponadto, samo zastosowanie zawieszenia gwintowanego skutkuje obniżeniem środka ciężkości pojazdu. To również ma duże znaczenie z perspektywy kierowcy – czyni bowiem pojazd bardziej przyczepnym względem jezdni oraz łatwiejszym w prowadzeniu. Różnicę tę odczujemy przede wszystkim w czasie szybkiej i gwałtownej jazdy, a także podczas wchodzenia w zakręty.

Poprawa poziomu sztywności zawieszenia również wywołuje korzystne skutki. Przede wszystkim – zwiększa sterowność pojazdu, zwłaszcza w trakcie poruszania się w trudnych warunkach. Pojazd lepiej i szybciej reaguje na dynamiczne ruchy kierownicą.

Oprócz skutków praktycznych zawieszenie gwintowane przynosi również skutki estetyczne. Samochody z obniżonym zawieszeniem odróżniają się od innych, wyglądają bardziej sportowo i przyciągają wzrok. Amatorzy takich form tuningu twierdzą nawet, że obniżenie zawieszenia sprawia, że pojazd wygląda bardziej „agresywnie”, dodając mu „pazura”. Motywacja taka przyświeca szczególnie właścicielom samochodów marki Audi, Peugeot czy BMW (wśród których szczególną popularnością cieszy się zawieszenie gwintowane BMW e36).

Zawieszenie gwintowane jest często stosowane wraz ze specjalnymi rodzajami felg lub nawet oponami o niskim profilu. Zwłaszcza felgi o dużej średnicy sprawdzą się idealnie. W normalnej sytuacji felgi te pozostawiałyby zbyt duży prześwit w nadkolu. Po obniżeniu poziomu zawieszenia pozwala uzyskać optymalny efekt wizualny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here