Każda rozmowa kwalifikacyjna posiada w miarę stały schemat. Pierwsze na co powinien zwrócić uwagę pracodawca, to wygląd zewnętrzny kandydata. Schludne i czyste ubranie to również oznaka szacunku dla rozmówcy. Umiejętność nawiązania i utrzymania kontaktu wzrokowego oraz opanowana mowa ciała (mimika twarzy, postawa, gestykulacja), to świadectwo umiejętności dobrej komunikacji interpersonalnej, a także radzenia sobie ze sytuacjami stresującymi, do których zapewne można zaliczyć rozmowę kwalifikacyjną.

Pracodawca najczęściej nie jest specjalistą w dziedzinie rekrutacji, dlatego wszelkie techniki rekrutacyjne stosowane przez firmy doradcze nie są mu raczej znane, ma jednak konkretne wymagania jakich oczekuje od osoby zatrudnianej na danym stanowisku.

Na samym początku pytamy kandydata o rzeczy, które nas najbardziej interesują w zależności od rekrutowanego stanowiska. Dajemy również szanse na określenie swoich predyspozycji i umiejętności przez osoby zaproszone na rozmowę. Pracodawca może sprawdzić zaangażowanie przyszłego pracownika, dopytując się co wie na temat firmy w której chce pracować. Zadaniem każdego kandydata jest dowiedzieć się dokładnie jak wygląda struktura firmy, gdzie są jej oddziały, jakie oferuje usługi lub produkty, jeśli tego nie wiem, znaczy że nie traktuje pracy poważnie.

Jeśli przyszła praca będzie wymagać od pracownika posługiwania się biegle językiem obcym, najprościej jest poprosić aby zaproszona osoba opowiedziała w tym języku jak spędziła wczorajszy dzień. Umiejętności matematyczne możemy również sprawdzić dając do rozwiązania określone zadania obliczeniowe. Rozmowa kwalifikacyjna to również szansa na dopytanie o szczegóły, które zwróciły naszą uwagę w CV lub liście motywacyjnym kandydata. Najtrudniejsze jest dowiedzieć się ile chciałby zarabiać nowo zatrudniony, dlatego warto poprosić o podanie kwoty w danym przedziale, czyli tzw. widełki płacowe.

Na zakończenie warto jest zapytać się o hobby i zainteresowania, a więc sposoby spędzania wolnego czasu – to od nich zależy, czy nasz pracownik potrafi odpoczywać i regenerować energię po skończonej pracy. Poza tym możemy znaleźć wspólne pole do rozmowy, jeśli okaże się że nasze zainteresowania poza zawodowe pokrywają się.

Możemy również zaryzykować pytanie co by nasz potencjalny pracownik zmienił w funkcjonowaniu firmy, by usprawnić jej działanie, bywa że możemy być mile zaskoczeni innowacyjnością i pomysłowością odpowiedzi.

Po każdej rozmowie kwalifikacyjnej nie musimy od razu wyrażać naszej opinii. Dopiero po przesłuchaniu wszystkich kandydatów, kontaktujemy się z tymi, których chcemy zatrudnić.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułRozmowa kwalifikacyjna – porady
Następny artykułKaktusy – hodowla, sadzenie, pielęgnacja

Szczepan Spis – psycholog, trener umiejętności psychospołecznych, doradca zawodowy, doktorant UŚ, spec. ds. fizjoterapii, redaktor naczelny dwóch gazet, właściciel firmy szkoleniowej. Na co dzień ponadto zajmuje się tematyką PR, funduszy unijnych, badaniami naukowym z zakresu psychologii menadżerskiej, a obecnie szczególnie ekonomii społecznej. Z zamiłowania dziennikarz, autor wielu tekstów w różnych pismach, a także publikacji naukowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here