Współcześnie tradycyjne ogłoszenie prasowe jest coraz rzadziej wykorzystywane ze względu na swoją prostotę, ograniczony, na przykład w porównaniu do internetu – zasięg i dostępność dla każdego zainteresowanego jego zamieszczeniem w czasopiśmie.

Na znaczeniu zyskują z kolei metody profesjonalne, wyszukane i możliwe do zastosowania jedynie przez wąskie grono osób. Metodą rekrutacji o takiej charakterystyce jest Head Hunting. Na czym polega Head Hunting oraz jakie stwarza możliwości? Prezentujemy najważniejsze zagadnienia.

Head Hunting jako forma bezpośredniej metody rekrutacji pracowników

Metodę Head Huntingu wykorzystuje się najczęściej podczas pozyskiwania w określonej branży wysoko wykwalifikowanych specjalistów, o szczegółowo określonych kompetencjach, umiejętnościach, doświadczeniu i gotowości do uczenia się.

Pozyskiwaniem pracowników w ten sposób zajmuje się tzw. headhunter, czyli w dosłownym tłumaczeniu łowca głów. Headhunter może poszukiwać kandydatów do pracy zarówno dla organizacji, w której jest zatrudniony, jak i dla klienta (jeżeli jest pracownikiem np. agencji doradztwa personalnego). Do zadań Head Huntera może należeć również nakłonienie do zmiany miejsca pracy, jeżeli wyłoniony kandydat jest już zatrudniony w innej firmie. Jego działania prowadzone są poufnie i są wysoko wynagradzane.

Źródłami informacji o potencjalnych kandydatach są bazy danych agencji doradztwa personalnego, pisma branżowe, rankingi najlepszych przedsiębiorstw, itp. Zaletą metody poza oczywistym pozyskaniem wykwalifikowanych specjalistów jest również zrewidowanie oferty jaką proponuje firma z oczekiwaniami potencjalnych kandydatów na rynku pracy.

Możliwości zastosowania i szanse jakie stwarza Head Hunting

Pierwszym krokiem przed wyborem tej metody powinno być określenie czy za jej pomocą uda się zaspokoić potrzeby personalne organizacji. Należy wziąć także pod uwagę wysoki koszt i wydłużony okres pozyskiwania pracowników przy użyciu tej metody.

Do kosztów przy zastosowaniu tej metody należy doliczyć wyższe oczekiwania płacowe pozyskiwanego w ten sposób pracownika oraz konieczność zapewnienia mu możliwości rozwoju, właściwego systemu motywacyjnego i odpowiednich warunków pracy. Head Hunting nie jest zatem odpowiedni dla firm o małym zapleczu finansowym.

Metoda ta ma zasadnicze zastosowanie w odniesieniu do kandydatów, do których jedynym sposobem dotarcia może być zastosowanie bezpośredniego sposobu rekrutacji (np. specjalistów nie poszukujących aktualnie zatrudnienia). Zdarza się, że Head Hunting jest stosowany wówczas gdy ze względu na specyficzność i szczegółowość wymagań pracodawcy inne metody rekrutacji okazały się nieskuteczne.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here