Odpowiedzialność rozumiana przez pryzmat CSR to część strategii firmy, uwzględniająca społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty jej funkcjonowania i ich wpływ na otoczenie. To także wkład biznesu w politykę zrównoważonego rozwoju gospodarczego, w którym celem priorytetowym jest równowaga pomiędzy efektywnością i dochodowością, a interesem społecznym. Wzrost popularności idei odpowiedzialnego biznesu wynika z presji społecznej związanej z rosnącą świadomością zagrożeń klimatycznych, społecznych, kulturowych.
Dzięki temu każda nowoczesna firma nie tylko uwzględnia aspekty społeczne i środowiskowe w prowadzonej działalności, ale także wychodzi naprzeciw wymaganiom społecznym – proponując coraz bardziej innowacyjne usługi, zgodnie z założeniami CSR. Długofalowe korzyści płynące z polityki CSR to m.in.:
– budowanie i utrwalanie w świadomości klientów pozytywnego wizerunku firmy;
– wzrost zaufania i zainteresowania do firmy ze strony klientów;
– większa wiarygodność dla inwestorów;
– możliwość bezpłatnego wykorzystania mediów do propagowania działalności;
– zwiększenie wpływu na pozyskiwanie i utrzymywanie pracowników, co wzmacnia ich motywację do pracy.
CSR a HR
Eksperci twierdzą, że istnieje obustronna zależność: skuteczne działania HR zakładają CSR, z kolei skuteczny CSR zakłada profesjonalne działania w zakresie HR. Jednym z podstawowych założeń społecznej odpowiedzialności biznesu jest dbanie przez przedsiębiorstwo o stosunki pracy wychodzące ponad obowiązki wynikające z przepisów prawa – związane z warunkami pracy, opieką społeczną, bezpieczeństwem i higieną pracy, rozwojem społecznym, potrzebą prowadzenia dialogu społecznego i utrzymywania relacji.
Odpowiedzialny biznes w zakresie stosunku pracy rozpoczyna się w momencie wszczęcia rekrutacji, odbywa się przez integrację ludzi we wspólnym środowisku pracy, a kończy po zaprzestaniu stosunku pracy.
Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?