Każdy pracodawca może uzależnić zatrudnienie pracownika od zawarcia umowy dotyczącej zakazu konkurencji w czasie trwania stosunku pracy lub umowy dotyczącej zakazu obowiązującego po ustaniu zatrudnienia. Zakaz konkurencji w czasie trwania stosunku pracy unormowany jest w art. 1011 § 1 K.p.
Zgodnie z tym uregulowaniem, w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Z tytułu zawarcia z pracownikiem takiej umowy nie przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie.
Umowa o zakazie konkurencji
Natomiast z pracownikami mającymi dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, możliwe jest zawarcie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy (art. 1012 K.p). Zgodnie z przepisami umowa taka musi określać czas obowiązywania zakazu oraz wysokość odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy (nie mniej niż 25% wynagrodzenia).
Umowny zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej musi dotyczyć wyłącznie zakresu działalności pracodawcy. Umowa o zakazie konkurencji nie może zatem zawierać postanowień, które dotyczyłyby działalności z innego zakresu. W razie naruszenia przez byłego pracownika zobowiązań wynikających z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, pracodawca może dochodzić od niego zapłaty odszkodowania za poniesione z tego powodu szkody.
Przykład klauzuli o zakazie konkurencji
„W czasie stosunku pracy, jak też po jego ustaniu, Pracownik zobowiązuje się do zachowania w poufności wszelkich informacji, o których wiedzę powziął w związku z wykonywaniem pracy na rzez Pracodawcy. Dotyczy to w szczególności: danych prawnych oraz finansowych Pracodawcy, stosowanych zasad wynagrodzenia, listy klientów, treści korespondencji, oraz innych informacji oraz dokumentów, o których wiedzę Pracownik powziął przy wykonywaniu pracy na rzecz Pracodawcy. Wszelkie dokumenty, z którymi kontakt miał Pracownik podczas lub w związku z wykonywaniem pracy na rzecz Pracodawcy, stanowią wyłączną własność Pracodawcy i nie mogą być w jakikolwiek sposób utrwalane, kopiowane, przesyłane albo w inny sposób udostępniane nieupoważnionym przez Pracodawcę osobom trzecim. Opisany w niniejszym paragrafie obowiązek jest nieograniczony w czasie. Jego naruszenie w trakcie obowiązywania niniejszej umowy będzie traktowane jako ciężkie naruszenie obowiązków pracownika.”
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.